Publicitat
Publicitat

2015 L’ANY QUE HO POT CANVIAR TOT

Mitjans públics sota pressió en un any electoral

Comencem a intuir que els mèdia estaran en permanent transformació: no hi ha un destí, sinó un viatge constant en el qual els mariners s’han d’anar adaptant sempre a vents i circumstàncies. Però, de moment, la fragmentació és un fet, així que les sèries són aquí per quedar-se: ens tocarà informar d’uns quants comiats de títols mítics, però també saludar propostes que apunten maneres. I, en el terreny més concret, tenim any electoral a la vista, cosa que vol dir que els mitjans públics rebran la màxima pressió. ¿Ho suportarà TVE, immersa en la seva pitjor crisi?

El 2015 és any electoral a Espanya, amb comicis municipals, autonòmics i generals a la vista. Això vol dir màxima pressió sobre les televisions públiques. I especialment sobre TVE, que els últims mesos s’ha convertit en un polvorí, amb el nomenament de diversos responsables informatius àmpliament contestats pels redactors de la casa (que han expressat el seu rebuig a través de referèndums no vinculants o amb comunicats del Consell d’Informatius, l’organisme que vetlla per les bones pràctiques periodístiques). Amb el relleu instat fa uns mesos per instal·lar una direcció dura d’informatius, comandada per José Antonio Gundín, és molt probable que l’any estigui marcat per l’erupció d’aquesta tensió interna i el seu trasllat a l’arena pública, en forma de protestes en pantalla o vagues. Amb TVE el PP té dues patates calentes addicionals: fer-la sortir de la crisi d’audiències i credibilitat -especialment sagnant a Catalunya, on ha sucumbit al seu mínim històric- i, sobretot, dotar-la d’un sistema de finançament que eviti fer més gran un forat que ja supera els 700 milions d’euros. La tornada de la publicitat és una de les opcions que potser es concretaran aquest 2015.

Mentrestant, es veurà si aquest 2015 continua la tendència iniciada per l’Estat de pressionar les televisions autonòmiques, després d’haver impedit que es puguin endeutar, d’haver retrinxat el seu espai radioelèctric i d’haver canviat els criteris de l’IVA de manera que en surten perjudicades. I, amb el procés encara en marxa, TV3 seguirà sota la pressió dels partits contraris, que insistiran en la seva campanya de desprestigi. Mentrestant, Antena 3 i Telecinco celebraran el seu 25è aniversari. Ho faran amb les relacions enrarides amb el govern, arran de l’apagada de nou canals de TDT el 2014, i d’una reantenització forçosa que s’havia de completar aquest 31 de desembre però que no es podrà tancar fins al primer trimestre del nou any.

Sèries: entrades i sortides

L’any estarà marcat pel comiat d’alguns títols veterans

Les sèries continuen marcant la pauta. Aquest 2015 s’estrena Better call Saul (l’ spin-off de Breaking bad ) i la segona temporada de True detective (amb Vince Vaughn i Colin Farrell com a protagonistes). En l’apartat de comiats, els de dues sèries veteranes: l’adolescent Glee i la sitcom Dos hombres y medi o. I també diu adéu un clàssic multipremiat: Mad men. El panorama es completa amb un relleu històric: el de David Letterman, que deixarà de fer el seu late show després de 32 anys marcant la pauta del gènere i cedirà la cadira i el micròfon a Stephen Colbert.

Consums mediàtics

Els gegants d’internet seguiran canviant la manera de consumir

El 2015 se seguirà transformant la manera amb què el públic es relaciona amb els mèdia i com s’interactua amb la tecnologia. El rumor diu que Apple presentarà el seu rellotge: el primer producte nou de la marca de la poma en cinc anys. Un dels interrogants és saber si Netflix es decidirà a implantar-se a Espanya. El 2015 serà també l’any de l’extensió de Music Key, el servei amb què YouTube fa competència directa a Spotify. Mentrestant, a Espanya, hauria de culminar el procés de compra de Canal+ per part de Telefónica.

Gent: creix el planter

Mònaco centra algunes de les notícies destacades del 2015

Més enllà de les previsions sobre els mèdia, n’hi ha també sobre els mediàtics. El 2015 esperem uns quants nens mediàtics, com ara el segon de Shakira i Piqué, també el segon de Kate Middleton i el príncep Guillem i el primer de Blake Lively i Ryan Reynolds. L’any estarà marcat també per moviments a Mònaco, capital europea de la informació més cuixé: hi ha programat el casament de Pierre Casiraghi amb Beatrice Borromeo, i Andrea Casiraghi i Tatiana Santo Domingo presentaran al món el seu segon fill. D’altra banda, cal comptar també amb el possible bateig dels bessons de Mònaco.

A l’altre extrem del glamur, l’any estarà marcat per la sortida de la presó, en règim de tercer grau, d’Isabel Pantoja o les possibles sorpreses en el repartiment de l’herència de la duquessa d’Alba. Tita Cervera està pendent d’aconseguir Villa Favorita, la seva mansió suïssa. Com a nova incorporació al panorama, caldrà estar atents a l’evolució d’Isabel Mateos, àlies la Pechotes. De moment, ja ha fitxat per Cuatro i s’ha incorporat a l’equip de Todo va bien com a col·laboradora.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT