Efímers 29/03/2015

Muntant el puzle d’Andreas Lubitz

Metges, amics, col·legues i coneguts estan sent interrogats per la investigació oficial

Isaac Lluch
3 min
OBSESSIÓ PELS ALPS 
 Un planador sobrevolant la muntanya on Lubitz va estavellar l’avió.

MunicQui era Andreas Lubitz? La pregunta repica en l’opinió pública des que dimecres el fiscal de Marsella, Brice Robin, va acusar el copilot d’haver dut a la mort 149 persones en fer estavellar deliberadament l’avió de Germanwings als Alps, en plena ruta entre Barcelona i Düsseldorf. La qüestió és irrenunciable si volem entendre per què va provocar una catàstrofe així. És l’avantsala d’un laberint, el de la ment de Lubitz, que hauria sigut afectada per una malaltia sobre la qual ni la fiscalia francesa ni l’alemanya no precisen dades.

Les autoritats insisteixen que fins ara el sinistre de l’avió continua sent un “homicidi involuntari”. A l’espera d’aclarir més el cas, no es pot canviar la qualificació, segons va assegurar ahir Robin. Una delegació de França intercanvia aquests dies coneixements a Düsseldorf amb un grup d’investigadors alemanys. La fiscalia d’aquesta ciutat té esperances que després de l’anàlisi de l’ordinador i de manuscrits del copilot requisats en els escorcolls de dijous a la nit s’obtingui informació determinant sobre els motius del comportament de Lubitz durant la tragèdia.

A l’espera que avancin les investigacions policials, la premsa va fent encaixar peces al puzle de la vida del pilot. Segons el que avança en la seva edició d’avui el diari Die Welt, Lubitz lluitava des de feia temps contra una malaltia psicosomàtica. Els investigadors van localitzar al seu domicili multitud de medicaments, mentre que no van trobar indicis que prengués estupefaents o que tingués cap dependència amb drogues o alcohol.

Interrogatoris al cercle íntim

El jove de 27 anys va estar tractat per diversos neuròlegs i psiquiatres. Pel que es desprèn de notes personals que tenia arxivades, Lubitz hauria patit una forta síndrome subjectiva de sobrecàrrega de treball i era greument depressiu. Actualment, els investigadors estan interrogant metges, amics, col·legues i coneguts del copilot. La policia també hauria fet preguntes a la seva nòvia.

A més de malalties psicosomàtiques, Lubitz també hauria patit símptomes físics, segons apunta Die Welt. En general es poden produir en aquesta mena de casos mals de cap crònics, dolors d’esquena, irritació de l’intestí, marejos o sorolls persistents a l’oïda. Els psicòlegs saben que sentiments negatius com la fúria, la por i la tristesa poden derivar en aquestes molèsties psicosomàtiques, segons recorda aquest diari alemany.

Altres dades del perfil d’Andreas Lubitz que s’han fet públiques al marge de la investigació oficial apunten que el pilot coneixeria suposadament bé la regió en què va estavellar l’avió de Germanwings. De més jove hauria volat sense motor pels Alps francesos, segons va assegurar a la televisió francesa iTele Francis Kefer, de l’aeròdrom de Sisteron, una població que queda uns 40 quilòmetres a l’oest del lloc del sinistre. Segons Kefer, els pares de Lubitz també haurien viatjat amb el club de vol de Montabaur amb el copilot en diverses ocasions.

Lubitz era un fanàtic de volar. Ja en la seva època d’institut va deixar treballs escrits en què tenia clar que volia ser pilot i viure sempre prop dels pares. Als seus habitatges, la policia hauria trobat multitud de pòsters i objectes relacionats amb l’aviació. El seu somni era convertir-se en capità de vols de llarga distància, si bé podia ser plenament conscient que amb la malaltia que tenia no ho aconseguiria mai. Per això va ocultar sempre a Germanwings els seus problemes de salut i hauria estripat les baixes mèdiques que li podien anar firmant diversos metges.

Segons una informació del diari sensacionalista Bild, Lubitz hauria fet diverses manifestacions al seu cercle més íntim que algun dia passaria a la fama. Aquest rotatiu va publicar ahir una conversa amb una hostessa de vol, que va ser companya sentimental del jove, en què assegura que en assabentar-se de l’accident li va venir de seguida al cap una frase que ell li havia dit: “Algun dia faré alguna cosa que canviarà tot el sistema i tots coneixeran el meu nom i se’n recordaran sempre”.

Més enllà de les informacions periodístiques, l’Oficina Federal Alemanya d’Aviació va comunicar ahir que ha avaluat les actes personals de Lubitz. “Hem revisat la documentació i de manera oral l’hem transmesa a la fiscalia”, va confirmar Holger Kasperski, portaveu d’aquesta organització, que s’encarrega de fer els controls mèdics als pilots. La fiscalia de Düsseldorf va excusar-se ahir de no poder dir res sobre aquesta qüestió. Kasperski tampoc no va voler confirmar si en les actes de Lubitz hi figuraven exàmens mèdics especials.

stats