ACCIDENT AERI, DOL EUROPEU
Efímers 25/03/2015

Un descens inexplicable, un rescat impossible

Cap esperança de trobar amb vida les 150 persones que anaven a l’aparell, que va perdre altura sobtadament abans de l’impacte

Sònia Sánchez
4 min
Gràfic sobre l'accident aeri als Alps

Enviada especial a Seyne-les-alpesEl gràfic, ampliat en PDF

Nova catàstrofe aèria, aquest cop al cor d’Europa. Quan encara no fa ni un any que un avió de Malaysia Airlines va caure abatut per un míssil a l’est d’Ucraïna amb 298 persones a bord, ahir una nova tragèdia va sacsejar el món de l’aviació comercial i va deixar centenars de famílies en dol. Un Airbus A320 de la companyia low cost Germanwings, filial de l’alemaya Lufthansa, es va estavellar a les 10.40 del matí als Alps francesos, més de mitja hora després d’enlairar-se de l’aeroport del Prat de Barcelona. El seu destí era Düsseldorf (Alemanya) però quan s’acostava a territori francès va començar a perdre altura i després d’una caiguda lliure de vuit minuts -a una velocitat de 870km/h- va impactar contra una zona muntanyosa de difícil accés prop de Seynes-les-Alpes, al departament dels Alps de l’Alta Provença, a la regió francesa de Provença-Alps-Costa Blava.

A l’aparell hi anaven 144 passatgers i 6 membres de la tripulació, d’almenys cinc nacionalitats diferents, entre els quals 67 alemanys i 45 persones amb “cognoms espanyols”, segons la vicepresidenta del govern espanyol, Soraya Sáenz de Santamaría, que es va posar al capdavant del gabinet de crisi que es va establir a Madrid.

Un dispositiu excepcional

El govern francès es va fer càrrec del dispositiu de rescat al lloc del sinistre, amb més de 500 efectius entre gendarmes, bombers, forenses i una desena d’helicòpters. De fet, l’única manera d’accedir al lloc del sinistre, a una altitud d’entre 1.600 i 2.000 metres sobre el nivell del mar, era per aire, ja que cap ruta terrestre apta per a vehicles no s’enfila per les altes parets verticals que envolten aquestes valls.

Va ser gràcies a aquest operatiu que ahir ja es va poder recuperar una de les caixes negres de l’avió, que serà clau per esbrinar quin podria ser l’origen de la catàstrofe. Tot i que el mateix primer ministre francès, Manuel Valls, va assegurar que, d’entrada, no es podia descartar cap hipòtesi, tot sembla indicar que es tracta d’un accident i no pas d’una acció terrorista.

Però les causes es mantenen incertes. Si bé en un primer moment es va dir que els pilots de la nau havien emès un senyal d’emergència, després es va precisar que l’alerta no havia vingut des de la cabina de l’avió. Va ser un controlador aeri francès el que va advertir la brusca pèrdua d’altitud de l’aparell i en va informar els seus superiors. Un avió de l’armada francesa va sobrevolar la zona però des de tanta alçada no va veure res. Va ser un helicòpter dels equips de rescat qui va localitzar les restes de l’avió -completament destruït- en una àrea de difícil accés.

“No hi ha cap supervivent”, va reconèixer poc després el ministre de l’Interior francès, Bernard Cazeneuve. El tinent d’alcalde de la població de Vernet, Jean-Marie Michel, pròxima al lloc del sinistre, es va poder acostar a la zona i va explicar que l’avió s’havia estavellat en una zona “molt costeruda, gairebé un penya-segat”. “L’efecte visual és el de l’explosió d’una bomba. I no he vist cap cos”, va assegurar. Les restes de l’aparell estaven disperses en un radi de “diverses hectàrees”, segons la Gendarmeria.

La llista de passatgers

A poc a poc es van anar coneixent alguns detalls de la llista de passatgers i es va anar posant rostre a la tragèdia. El que més va colpir va ser la presència entre les víctimes d’una quinzena d’adolescents alemanys que tornaven de passar uns dies d’intercanvi en un institut de Llinars de Vallès. Els 16 alumnes alemanys de 4t d’ESO del centre Joseph-Köning-Gymnasium de Haltern am See i les seves dues professores van deixar un buit al cor a la comunitat educativa de l’Institut Giola de Llinars, molts membres de la qual van acudir fins a l’aeroport del Prat per tenir notícies de primera mà i rebre l’atenció de l’equip de psicòlegs que reconfortava les famílies i els coneguts de les víctimes.

Les reaccions mundials van arribar dels quatre racons del planeta i el mateix president dels EUA, Barack Obama, va destacar que la catàstrofe aèria era “especialment dramàtica” per la presència de nens entre les víctimes. La cancellera alemanya, Angela Merkel, es va manifestar també desolada per una tragèdia que ha tocat molt de prop el seu país. Merkel viatjarà avui a la zona del sinistre, com també ho farà el president del govern espanyol, Mariano Rajoy, i el president de la Generalitat, Artur Mas. Tots plegats seran rebuts pel president francès, François Hollande. Membres del govern català s’havien desplaçat ja ahir al petit poble de Seyne-les-Apes, on s’ha instal·lat el comandament del dispositiu de rescat.

Cap a les set i mitja de la tarda es va fer fosc i els equips de rescat van aturar les seves tasques. Les condicions meteorològiques van empitjorar, però tot i així els meteoròlegs portaven tot el dia advertint que el temps era bo en el moment de l’accident. Els experts en aviació assenyalaven també que, tot i ser una zona de grans elevacions, sobrevolar els Alps francesos acostuma a ser una maniobra segura.

Enlairat amb retard

La vicepresidenta per Europa de Lufthansa, Heike Birlenbach, no va poder aclarir ahir per què l’avió s’havia enlairat amb mitja hora de retard de l’aeroport de Barcelona. El vol estava previst que s’envolés a les 9.35 del matí però no va sortir de la capital catalana fins a les 10. En una roda de premsa des de l’aeroport del Prat, Birlenbach va explicar que l’Airbus, que havia volat de Düsseldorf a Barcelona ahir al matí, havia passat totes les inspecccions i estava en perfectes condicions.

stats