Facebook amenaça Europa: "Les noves característiques podrien arribar més a poc a poc, o no arribar mai"

El vicepresident de Polítiques públiques a Europa de Facebook assegura al 'Financial Times' que si cal complir la política de protecció de dades de cada país i no només la de la UE, les principals víctimes en seran les empreses petites i l'economia europea

Ara
2 min
Facebook fons blau

BarcelonaSi Facebook, a més d'aplicar la política de protecció de dades general de la Unió Europea –i la d'Irlanda, on té la seu a Europa–, hagués d'aplicar-ne una d'específica per a cada estat "els costos augmentarien i la gent d'Europa en rebria més a poc a poc les noves característiques, o no les rebria mai". Aquesta amenaça l'ha llançada avui el vicepresident de polítiques públiques a Europa de Facebook, Richard Allan, en un article al 'Financial Times'. El directiu considera "decebedora" l'actitud d'algunes autoritats de la UE per les investigacions a la seva empresa i avisa que, en últim terme, les conseqüències poden perjudicar l'economia europea.

Allan explica que quan van instal·lar la seu a Irlanda –moltes altres companyies tecnològiques també ho van fer atretes per la possibilitat de pagar menys impostos, però això no ho diu– van passar mesos d'exigències i auditories tècniques de les autoritats de protecció de dades locals que aplicaven també la regulació europea. D'entrada, diu, quan les autoritats d'altres països tenien algun problema es posaven en contacte amb les irlandeses per resoldre'l. Últimament, però, "reguladors nacionals d'alguns països, incloent-hi Bèlgica i els Països Baixos, sembla que comencin múltiples i superposades investigacions a Facebook, revisant preguntes bàsiques sobre com funcionen els nostres serveis", diu Allan.

A la pràctica, aquestes investigacions, segons el directiu de Facebook, implicaran "un retorn a la regulació nacional" i no n'hi haurà prou de complir la llei europea. "Els negocis hauran de complir amb 28 variants nacionals canviants i independents". Això, segons Allan, en un moment en què Europa busca crear llocs de feina, podria ser "desastrós": el cost de vendre en mercats nous augmentaria i algunes companyies ni ho intentarien; per a les empreses d'internet això implicaria "seriosos obstacles"; les despeses de Facebook augmentarien i a l'empresa li costaria més fer arribar les novetats a Europa, o no les hi implantaria; les principals víctimes en serien les empreses europees més petites; i s'aturarien les 'start-up' fins i tot abans que nasquessin.

"La manera més simple de resoldre les seves diferències, per als reguladors nacionals, és treballar junts, tal com han fet efectivament en el passat", assegura el directiu de Facebook. I remata: "això és, de segur, una millor aproximació que fragmentar el mercat únic europeu i malgastar recursos muntant investigacions independents en assumptes que ja s'han examinat a fons".

stats