Xarxes

Facebook va manipular les reaccions psicològiques de centenars de milers d'usuaris sense advertir-los

Un estudi va reduir l'aparició de missatges positius al 'timeline' per comprovar com aleshores l'afectat escrivia també posts més pessimistes

Ara
2 min

BarcelonaUn total de 689.000 usuaris de Facebook van fer de conillets d'índies durant una setmana en un estudi psicològic sense que se'ls demanés permís sobre si en volien formar part. L'aparició d'un article sobre l'estudi a la revista 'New Scientist' ha desfermat una allau de crítiques a una xarxa acostumada a protagonitzar polèmiques a compte de la privacitat. En concret, els investigadors van analitzar si hi havia un lligam entre el que els usuaris de Facebook llegien a aquesta xarxa social i el que acabaven escrivint-hi. L'estudi va manipular el 'timeline' dels usuaris, per tal d'examinar com reaccionaven quan els missatges que llegien s'escoraven cap a tons positius o negatius.

La resposta va ser concloent. Aquells perfils als quals se'ls va mostrar més notícies i posts negatius, van ser ells també més negatius a l'hora d'escriure missatges propis. I viceversa: els qui van estar exposats a notícies de signe positiu van penjar ells mateixos també posts més optimistes. "Els resultats indiquen que les emocions expressades per altres a Facebook influeixen les nostres pròpies emocions, la qual cosa constitueix una prova experimental de com funciona el contagi a escala massiva a través de les xarxes socials", concloïen els autors de l'estudi.

Per tal d'elaborar aquestes conclusions, l'equip d'investigadors de les universitats de Cornell i Califòrnia van reduir l'exposició a contingut emocionalment positiu d'alguns usuaris. I van descobrir que si el seu 'timeline' s'omplia de notícies negatives dels seus amics, ells mateixos tendien a escriure encomanant-se d'aquest to.

En declaracions a The Atlantic, un responsable de Facebook defensava l'experiment: "No es va utilitzar una sola dada associada a un perfil específic". Segons assegurava aquesta font, no s'havia "recollit cap dada de manera innecessària". A més, explicava que l'objectiu de la investigació s'adreçava "a millorar els serveis i fer que el contingut que la gent veu a Facebook sigui el més rellevant per a ell i el que l'impliqui més". I argüia que, per fer-ho, calia "entendre com la gent respon a diferents tipus de contingut, tant pel que fa a si és positiu o negatiu, si són notícies d'amics o informació de pàgines que segueixen".

Però les implicacions que obre la possibilitat d'alterar artificialment l'estat d'ànim dels usuaris a partir de condicionar el seu 'timeline' obre interrogants sobre com això podria afectar, per exemple, un col·lectiu de ciutadans abans d'unes eleccions. O bé com es podria mantenir captiva l'audiència sense que en sigui conscient sobrealimentant-la amb missatges positius per tal d'assegurar un temps d'estada en pàgina més alt i, per tant, una probable facturació publicitària superior.

stats