Facebook ens fa més infeliços

Dues universitats alemanyes publiquen un estudi segons el qual un de cada tres usuaris se sent pitjor després de visitar Facebook

Ara
2 min
La guerra freda entre els dos gegants ve de lluny. Es veuen mútuament com a amenaces, i fan incursions en el domini de l'altre.

BarcelonaL'ésser humà és sociable per naturalesa, fuig de la solitud i busca el contacte amb els seus cercles. Aquesta veritat, assumida i comprovada pels científics, seria la causa que explica l'èxit de Facebook, la xarxa social que, almenys en teoria, serveix per mantenir vincles personals. Però la veritat és més complicada i Facebook, lluny de fer els seus usuaris més feliços, els fa més infeliços. Aquesta és, si més no, la principal conclusió a la qual han arribat els investigadors de dues universitats alemanyes que, en un estudi que s'acaba de fer públic, qüestionen el paper de Facebook com a eficaç eina social.

Segons l'estudi, realitzat a partir d'entrevistes a 600 usuaris de la xarxa social, un de cada tres se sent pitjor després de visitar la popular web. La raó, segons els investigadors, cal buscar-la en la gelosia. Conèixer els aspectes més interessants de la vida dels altres pot fer que, per comparació, considerem que la nostra vida no té cap interès. Així, una de les coses que produeix més insatisfacció és contemplar les fotografies de les vacances dels nostres amics. La gelosia i l'enveja fan que per a molts usuaris visitar Facebook es converteixi en una experiència mortificant.

Però la comparació amb els aspectes més vistosos de la vida dels altres no és l'únic motiu d'insatisfacció, segons l'estudi. Aquells que visiten Facebook sense penjar cap contingut també es mostren més insatisfets. En canvi, els que juguen un paper més actiu se senten millor.

En declaracions a Reuters, una de les autores de l'estudi, Hanna Krasnova, investigadora de l'Institut de Sistemes d'Informació de la Universitat Humboldt de Berlín, s'ha mostrat sorpresa davant l'elevat nombre de persones que tenen una experiència negativa quan són a Facebook. "L'enveja", ha dit, generada sovint per un sentiment d'inferioritat social, "fa que les persones se sentin soles, frustrades o enfadades".

El segon motiu d'insatisfacció, immediatament al darrere de l'enveja social, és la falta d'atenció per part dels amics. Si algú penja continguts i no rep cap resposta, això produeix una sensació de frustració.

Segons l'estudi, tot i que les dones paren més atenció a la seva imatge a la xarxa social, els homes estan molt més preocupats per com es presenten davant la societat, i tenen molta cura a l'hora de promocionar-se des d'un punt de vista social.

stats