Especials 11/12/2021

Intel·ligents, digitalitzades i sostenibles: així seran les autopistes del futur

Cada dia, uns mil milions de vehicles es desplacen per carreteres d’arreu del món. El 2050 podrien arribar a ser-ne quatre mil milions. Amb l’objectiu de revertir el creixement del trànsit i la contaminació, Abertis ja treballa amb tecnologies pioneres per donar forma a la mobilitat del futur, protagonitzada per vehicles elèctrics, connectats i autònoms

3 min
Imatge del nus viari de Dartford, al Regne Unit

Més vehicles a la carretera vol dir més accidents, més contaminació i menys productivitat. Aquesta és una de les conclusions que assenyala l’informe Road Tech: afrontant els reptes del creixement del trànsit, elaborat per la consultora The Economist Intelligence Unit per encàrrec d’Abertis. Si avui, arreu del món, es desplacen diàriament per carretera prop de mil milions de vehicles, l’operador global d’autopistes de peatge calcula que, el 2050, la xifra es podria disparar fins als quatre mil milions. Conscient dels problemes que comportaria arribar a aquesta situació –que faria créixer les congestions i acceleraria el canvi climàtic–, Abertis fa temps que treballa per revertir-ho. La seva fórmula és clara: aliar-se amb les innovacions tecnològiques i l’enginyeria intel·ligent per caminar cap a una mobilitat més neta i eficient.

“Les carreteres seran cada cop més intel·ligents –apunta Juan Carlos Cano, investigador del Grup de Xarxes de Computadors de la Universitat Politècnica de València i un dels autors de l’estudi titulat Progressos en carreteres intel·ligents per a les futures smartcities–. Les infraestructures d’ara fa 30 anys no tenen res a veure amb les actuals, i encara canviaran molt durant les properes dècades”, assegura l’expert. 

De fet, durant els darrers anys la mobilitat ha evolucionat a ritmes vertiginosos i ho continuarà fent. El cotxe elèctric es convertirà en el model més venut a Europa d’aquí a tan sols 12 anys, segons Ernst & Young, i de mica en mica veurem arribar a Espanya els vehicles connectats i de conducció autònoma. Això farà que les infraestructures viàries per on circulem actualment també canviïn per sempre. 

“D’aquí a 20 anys, les carreteres tal com les coneixem avui dia ja no existiran –corrobora Chai K. Toh, professor de la Universitat Nacional de Tsing Hua i coautor també de l’estudi–. Deixaran de ser elements passius per convertir-se en actius”, destaca. Podran proporcionar informació en temps real, estaran adaptades per a la conducció de vehicles connectats i autònoms, incorporaran sistemes tecnològics que les faran més segures, tindran un impacte menor sobre el medi ambient... “Seran superautopistes amb unes prestacions d’intel·ligència que fa només una dècada ningú s’hauria imaginat”, rebla Toh. 

En aquest sentit, Abertis ja fa temps que treballa en implantar tecnologies com el big data, l’Internet de les Coses o el machine learning a les seves autopistes. L’objectiu és clar: transformar les seves vies en autopistes intel·ligents i preparades perquè hi puguin circular amb la màxima comoditat i seguretat vehicles elèctrics, connectats i autònoms. Aquesta, però, no és l’única línia en què treballa Abertis: el grup també lidera la innovació en la digitalització dels mitjans de pagament en les autopistes i està impulsant solucions de mobilitat a través de la posada en marxa de peatges sense barrera.

Imatge aèria d'un gran nus viari

Les quatre innovacions clau

“A vegades, hi ha tecnologies que poden semblar ciència-ficció, però no ho són”, adverteix Juan Carlos Cano, coautor de l’estudi. Abertis fa temps que treballa en dissenyar una mobilitat del futur que cada vegada és més propera. A través de les filials d’Espanya, França i Itàlia, per exemple, ja està proporcionant solucions per a autopistes intel·ligents i de mobilitat integrada. Ho fa participant en el C-Roads, el projecte europeu per al transport cooperatiu i sistemes de conducció autònoma. També investiga com es pot aplicar l’Internet de les Coses a les infraestructures viàries per monitoritzar-ne l’estat.

A més, preveient que el vehicle connectat i autònom serà ben present a les autopistes del futur de l’Estat, Abertis participa al projecte europeu Inframix, que estudia la convivència de vehicles connectats i convencionals a l’autopista. Alhora, l’operador ja ha instal·lat a les autopistes franceses punts de recàrrega ràpida cada 80 quilòmetres per a vehicles elèctrics i treballa en la possibilitat de desenvolupar un corredor elèctric que ofereixi una solució de càrrega sense fils per a vehicles elèctrics: les mateixes autopistes serien les encarregades de carregar-los.

Les innovacions no acaben aquí. A França, per exemple, l’operador ja està realitzant proves amb vehicles d’hidrogen i vehicles de servei, i al Brasil i Puerto Rico ha instal·lat panells fotovoltaics a les àrees de servei per generar electricitat. A més, Abertis també manté acords amb IBM a través del Projecte Garage, centrat a aplicar l’Internet de les Coses, la intel·ligència artificial i el big data a les autopistes.

stats