‘Ariaferma’, el drama penitenciari de Leonardo di Costanzo, arriba a la gran pantalla
La pel·lícula, que té 11 nominacions als premis del cinema italià, està protagonitzada per Toni Servillo i Silvio Orlando i s'estrena el 8 d'abril
Què passa quan un centre penitenciari s’ha de tancar? Com són traslladats els interns? Tots alhora o per grups? I els funcionaris? Amb aquesta original premissa Leonardo di Costanzo basteix Ariaferma, un drama penitenciari amb atmosfera de suspens que protagonitzen Toni Servillo (La gran belleza, Fue la mano de Dios) i Silvio Orlando (La habitación del hijo, The Young Pope) i que de la mà d’Alfa Pictures s’estrena el 8 d’abril als cinemes. De moment, cal dir que ja ha obtingut fins a 11 nominacions als premis David di Donatello, de l'Accademia del cinema italià: millor pel·lícula, direcció, guió original, producció, actor protagonista, actor secundari, fotografia, música, escenografia, muntatge i so.
L’acció transcorre en una antiga presó del segle XIX, Mortana, situada en una zona inaccessible i no identificada del territori italià, que ha de ser clausurada. Diversos problemes burocràtics han provocat que els trasllats quedin bloquejats amb una dotzena de presos, i uns quants funcionaris de presons, encara al centre. La situació generada és, evidentment, estranya i provoca, entre altres coses, que les normes vagin perdent sentit, que els protocols es relaxin i que, per tant, apareguin noves maneres de relacionar-se entre els homes que hi han quedat, encerta manera, atrapats.
La gènesi del film, en primera persona
El mateix Di Costanzo ens dibuixa el sentit de la pel·lícula. D’entrada, un aclariment necessari: “La presó de Mortana no existeix realment: és un lloc imaginari, construït després de visitar moltes presons diferents".
Però, a banda de la informació estructural, què hi feien en les presons que visitaven? "A la majoria ens vam reunir amb persones que estaven disposades a parlar i explicar les seves històries. A vegades, les nostres entrevistes involucraven funcionaris de presons, policies i convictes en una mateixa sessió. S’hi creava una atmosfera inesperada de convivència i començava la competència sobre qui ens explicaria la millor història. També hi havia riallades".
I llavors, el clic clau per a la pel·lícula: "Quan passava el moment [de l’entrevista], tots tornaven als seus rols. Els oficials uniformats, amb les claus dringant a les mans, portaven els presoners a les seves cel·les. Com a forasters, aquest dràstic retorn a la realitat ens va fer sentir desorientats, i va ser precisament aquest sentiment de desorientació el que va impulsar la realització d’aquesta pel·lícula".
Un film que, segons el seu director, demana un segon aclariment: "No es tracta de les condicions a les presons italianes. El més probable és es tracti de com d’absurda és la presó en ella mateixa”.
La pel·lícula, una coproducció entre Itàlia, Suïssa i França, va tenir la première internacional a la Secció Oficial del Festival de Venècia 2021 i va inaugurar la Mostra de Cinema Italià de Barcelona.
El director
Leonardo di Costanzo (Ischia, Campania, 1958) va cursar estudis etnico-antropològics a la Universitat de Nàpols, però el seu trasllat a París el 1992 va resultar clau. Allà va adquirir una valuosa experiència en la direcció de documentals, i va rebre premis en diversos festivals internacionals. El seu primer llargmetratge, The Interval, es va projectar al Festival Internacional de Cinema de Venècia i va rebre el David di Donatello a la millor direcció revelació. El intruso, la seva segona pel·lícula, va participar al Festival de Cannes, en la Quinzaine des Réalisateurs.
Què n'han dit
Fitxa artística
TONI SERVILLO Gaetano Gargiulo
SILVIO ORLANDO Carmine Lagioia
FABRIZIO FERRACANE Franco Coletti
SALVATORE STRIANO Cacace
ROBERTO DE FRANCESCO Buonocore
PIETRO GIULIANO Fantaccini
NICOLA SECHI Arzano
LEONARDO CAPUANO Sanna
ANTONIO BUIL Bertoni
GIOVANNI VASTARELLA Mazzena
FRANCESCA VENTRIGLIA Warden
Fitxa tècnica
Direcció LEONARDO DI COSTANZO
Guió LEONARDO DI COSTANZO, BRUNO OLIVIERO, VALIA SANTELLA
Producció GIORGIO MAGLIULO
Direcció de fotografia LUCA BIGAZZI
Muntatge CARLOTTA CRISTIANI
Escenografia LUCA SERVINO
Música original PASQUALE SCIALÒ
So XAVIER LAVOREL
Disseny de vestuari FLORENCE EMIR
Maquillatge MARY SAMELE
Edició de so DANIELA BASSANI
Assistent de direcció DAVID MARIA PUTORTÌ
Càsting ALESSANDRA CUTOLO
Producció TEMPESTA / CARLO CRESTO-DINA amb RAI CINEMA
Coproducció AMKA FILMS PRODUCTIONS, RSI RADIOTELEVISIONE SVIZZERA
en col·laboració amb VISION DISTRIBUTION
Finançada amb el suport d’ EURIMAGES UFFICIO FEDERALE DELLA CULTURA (UFC)
en col·laboració amb SKY PRIME VIDEO QUICKFIRE