Contingut patrocinat
Especials 21/11/2022

MakerFest, la jornada que connecta el professorat de FP amb la indústria 4.0

Prop de 200 docents de graus mitjans i superiors de formació professional van participar la setmana passada al MakerFest, la fira organitzada pel departament d’Educació i CaixaBank Dualitza amb l’objectiu d’acostar tecnologies com la realitat virtual i la intel·ligència artificial a les aules.

3 min
Acostar tecnologies com la realitat virtual i la intel·ligència artificial, l'objectiu de MakerFest.

Realitat virtual, computació en el núvol, impressió 3D amb tota mena de materials, intel·ligència artificial, robots col·laboratius i autònoms... Durant els darrers anys, tecnologies disruptives com aquestes han fet el salt dels laboratoris a la indústria i han impulsat la transformació dels processos productius d’un munt de sectors de l’economia catalana: des del món metal·lúrgic fins al de l’alimentació o la logística. Ara, la indústria 4.0. també s’acosta a les aules amb iniciatives com el MakerFest, una jornada que vol donar a conèixer l’enorme potencial d’aquestes noves eines al professorat dels graus de formació professional. La iniciativa, impulsada pel departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i CaixaBank Dualitza, es va celebrar la setmana passada al recinte DFactory Barcelona i va ser un èxit: va exhaurir les 170 places que s’havien obert, va reunir professors i professores de més de 10 famílies professionals diferents i va comptar amb la col·laboració d’empreses i iniciatives clau d’aquest nou ecosistema, com el Centre Tecnològic Leitat, Innovae, Mastertec 3D i els Ateneus de Fabricació.

“El MakerFest ha despertat molt d’interès entre el professorat, que ha pogut descobrir en primera persona noves aplicacions tecnològiques i maneres de fer diferents que els poden obrir un ventall de noves possibilitats”, explica José A. Andrés Villena, subdirector general de Programes i Projectes de la Generalitat de Catalunya. 

“Amb esdeveniments com aquest volem acostar l’última tecnologia als docents de FP amb l’objectiu que es puguin convertir en transmissors d’aquestes noves realitats als alumnes. Aquesta vocació d’ajuda al professorat és la que ens guia a CaixaBank Dualitza i la que justifica que impulsem projectes com aquest, o com el “24 hores d’Innovació a Barcelona”, subratlla el coordinador territorial de CaixaBank Dualitza, Ricard Guillem.

Durant la jornada, els participants van poder participar en la programació d’un robot col·laboratiu; van visitar el HUB d’impressió 3D més gran del sud d’Europa; van veure en primera persona com es poden imprimir metalls; van experimentar amb simuladors de realitat virtual i van treballar casos pràctics sobre com introduir la divulgació de la tecnologia i la ciència de la fabricació digital a les aules, entre altres. “El professorat sempre ha tingut molta curiositat per descobrir com la realitat augmentada, la intel·ligència artificial, la fabricació additiva o la fotònica poden ajudar-los a crear noves didàctiques amb els alumnes”, continua Villena.

És el cas de Raül Valenzuela, cap del departament de Comerç de l’Institut de Vic, a Osona. Enguany no s’ha volgut perdre l’oportunitat de participar en el MakerFest i vistar el DFactory Barcelona, el recinte que va acollir la jornada. “Les instal·lacions són brutals”, comença Valenzuela. De fet, DFactory Barcelona ocupa una superfície total de 10.000 metres quadrats íntegrament dedicats a fomentar i desenvolupar la indústria 4.0. És un dels bressols on es reuneixen les tecnologies del futur. “L’experiència ha estat molt enriquidora i m’ha permès veure en primera persona com funcionen eines que, tot i haver-ne sentit a parlar molt, no havia pogut experimentar”, apunta. En la mateixa línia s’expressa Boni Garcia, coordinadora de formació professional i de dual de l’Institut Cal·lípolis de Tarragona. “En surto amb la idea que hem d’estar molt a l’aguait de tot el que es cou vinculat amb la indústria 4.0 i ser coneixedors de totes les novetats per transmetre-ho a les aules”, explica.

En l'última edició de MakerFest van participar prop de 200 docents de graus mitjans i superiors de formació professional.

Una edició renovada

Amb quatre edicions, el MakerFest no ha parat de reinventar-se. “Va néixer amb l’objectiu de donar a l’alumnat i al professorat la possibilitat d’idear projectes i materialitzar-los al món físic”, recorda Eduard Abadias, responsable del programa d’innovació FuturaFP del Departament d’Educació. Fins ara, la iniciativa s’havia plantejat com una hackató en la qual alumnes i docents de formació professional treballaven projectes relacionats amb la digitalització, la fabricació additiva, l’automatització o els objectius de desenvolupament sostenible (ODS). Durant els dos últims anys, la pandèmia va obligar a celebrar l’esdeveniment en format virtual. Enguany, el MakerFest ha tornat a la presencialitat, però també reenfocat.

“Hem volgut donar-li un gir i fer un esdeveniment dirigit únicament als docents de FP –continua Abadias–. Són els aliats perfectes perquè les eines i els conceptes de la indústria 4.0 arribin a l’alumnat de totes les famílies professionals”, apunta. La proposta ha obert una finestra des de la qual els docents han pogut descobrir aquestes noves tecnologies, però també ha servit a les empreses col·laboradores per conèixer de prop la comunitat educativa. “Cites com el MakerFest ens permeten formar formadors, que és una molt bona eina per divulgar la indústria 4.0 a les aules”, conclou Magí Galindo, cap d’innovació i tecnologia de fabricació additiva de Leitat, una de les empreses col·laboradores d’aquesta edició.

stats