TERRITORI
Portada 13/04/2015

Red Eléctrica no pensa canviar el traçat de la línia elèctrica que passa per devora l'escola d'Alcúdia

Ho ha assegurat el delegat de REE a les Balears, Eduardo Maynau, que recorda que no han recorregut la suspensió de les obres durant tres mesos tot i que ho podrien haver fet

Albert Solé
3 min
Concentració de pares i mares contra el pas de la línia elèctrica devora l'escola d'Alcúdia / M. BONNÍN

MadridLa polèmica amb la línia elèctrica de 66kV que Red Eléctrica de España (REE) vol fer passar per sota el CEIP Norai del Port d'Alcúdia continuarà, malgrat la suspensió temporal de les obres per part del Govern balear. REE ha assegurat aquest dilluns en una trobada amb periodistes d'arreu de l'Estat a Madrid que no pensen canviar-ne el traçat. Afirmen que aquesta línia elèctrica d'Alcúdia és imprescindible per molts motius, que tenen tots els permisos ambientals i administratius aprovats, i que els perjudicis per a la salut que esgrimeixen els pares no són certs i ho poden demostrar. Eduardo Maynau, delegat de REE a les Balears ha explicat a aquest diari que la línia elèctrica soterrada no passa per davall l'escola, "sinó sis metres a la dreta", i que no genera cap camp elèctric perquè és un cable aïllat i que el camp electromagnètic que emet és "deu vegades inferior al límit que marca l'OMS".

L'obra d'Alcúdia pertany a un projecte molt més ampli, l'anomenat Eix Sant Martí, que inclou la construcció de la subestació de 220kV de Sant Martí i tres línies soterrades, una de les quals és la polèmica d'Alcúdia. L'obra es va haver d'aturar quan ja estava al 70% de l'execució per la pressió que van fer els pares i mares de l'escola quan van assabentar-se que el cablatge passaria pel carrer de l'escola Mare de Déu del Carme, que van obligar la batlessa, Coloma Terrassa, a demanar-ne la suspensió al departament d'Indústria del Govern balear, que la va concedir, per tres mesos, coincidint amb les eleccions municipals i autonòmiques a les Illes.

Eduardo Maynau afirma que no es pot entendre l'obra d'Alcúdia sense el projecte sencer, ja que per una banda té l'objectiu d'afavorir l'evacuació d'energia de la central tèrmica del Murterar i, per l'altra, subministrar electricitat al futur polígon industrial d'Alcúdia. "No ens plantejam canviar el traçat tot i l'oposició. Som sensibles i estam oberts a parlar, però tenim tots els permisos i hem demostrat que no hi ha cap problema per a la salut", assevera el delegat de REE. De fet, recorda que com a mostra de bona voluntat han acceptat la suspensió de tres mesos sense recórrer-la, tot i que la consideren injusta.

Els pares i mares reivindiquen que el traçat de la línia transcorri per la via de circumval·lació i no per dins el centre urbà. També han sol·licitat reiteradament poder consultar l'expedient de la tramitació del projecte, però no ho han aconseguit a causa de diverses traves administratives.

La connexió Mallorca-Eivissa, 225 milions

Un cop acabada la interconnexió elèctrica amb França per Girona, el projecte 'estrella' de Red Eléctrica serà l'enllaç entre l'illa de Mallorca i d'Eivissa amb un cable submarí de darrera tecnologia (132kV), segons paraules del director general de transport de la companyia, Carlos Collantes.

Actualment, Eivissa i Formentera es nodreixen de l'electricitat que generen elles mateixes amb les centrals que hi ha, però estan aïllades de les altres. Això acabarà amb aquesta connexió submarina, que les unirà a Mallorca, que al seu torn ja està connectada amb un altre cable submarí a la Península i al sistema elèctric estatal. Collantes ha explicat en aquesta trobada a Madrid que aquesta obra tindrà un cost de 225 milions d'euros i serà pionera al món, ja que enlloc s'ha fet una connexió per davall de la mar de tanta llargada (126 km) i a tanta profunditat.

En paral·lel, REE també ha anunciat una inversió futura de 77 milions d'euros per reforçar i millorar la connexió de 132kV entre Eivissa i Formentera, que ja ha quedat una mica obsoleta.

stats