Portada 23/02/2015

Mar Blava no es cansa de repetir-ho: el projecte de prospecció al golf de Lleó es tramita en frau de llei

L'organització adverteix el Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme i el d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient de les responsabilitats penals en què incorreria en cas de tirar endavant el projecte

M. Ramis
3 min
Plataformes petrolíferes a les Canàries. / EFE

PalmaL'Aliança Mar Blava no es cansa de repetir-ho: el projecte de prospeccions petrolíferes al golf de Lleó de l'empresa Seabird Exploration és en frau de llei. Així ho ha reiterat l'organització en l'escrit d'al·legacions que ha presentat davant la Subdirecció General d'Hidrocarburs respecte del projecte anomenat 'Campanya sísmica en àrees lliures del golf de Lleó, davant les costes de Catalunya i Balears'.

Des de l'Aliança denuncien que el projecte amb el qual es vol donar llum verda a les prospeccions de l'empresa Seabird al golf de Lleó no compleix els tràmits que requereix la Llei 21/2013 d'avaluació d'impacte ambiental. Segons ha indicat Carlos Bravo, coordinador del secretariat tècnic de l'organització, "estan enganant la ciutadania, li estan furtant el dret a expressar-se".

Tornar a iniciar l'expedient del projecte

El mes de gener del 2014, el Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient va resoldre tancar i arxivar el projecte inicial amb el qual l'empresa Seabird pretenia iniciar els sondejos sísmics al golf de Lleó. El motiu del tancament de l'expedient fou que Medi Ambient va rebre l'expedient complet del Ministeri d'Indústria fora de termini.

Seabird va protestar davant aquesta situació, però no tingué més remei que tornar a iniciar el projecte amb un nou expedient. I aquí arriba el problema: si és un nou expedient, s'han de tornar a iniciar tots els tràmits pertinents, cosa que la promotora no ha fet.

Entre d'altres, un d'aquests tràmits és el d'exposició pública. S'ha sotmès a consulta d'unes poques entitats i organitzacions però no al període d'informació pública pertinent perquè tothom pogués presentar-hi les al·legacions que consideràs oportunes, un tràmit imprescindible.

"Aquesta estratègia té la finalitat de limitar-se ara a realitzar una sèrie reduïda de consultes a administracions i entitats interessades i botar-se el tràmit de la informació pública del projecte i de l'estudi d'impacte ambiental", indica Mar Blava en el seu comunicat. "Donen per vàlids els tràmits d'un expedient que està arxivat", ha sentenciat Bravo.

"L'Aliança Mar Blava adverteix el Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme i el Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient que si, després de l'admissió inicial de l'expedient i una vegada presentades les al·legacions de l'Aliança Mar Blava, es continua actuant amb coneixement de causa de la injustícia que suposa atorgar validesa procedimental a uns tràmits que no poden tenir-la, es podria incórrer en responsabilitat penal", avisa l'organització en el comunicat.

Nova sensibilitat ambiental

Així, si la promotora hagués de tornar a iniciar l'expedient s'hauria d'atendre al que dicta la nova normativa ambiental. En aquest sentit, a part dels tràmits de consulta i informació pública, hauria de presentar un estudi d'impacte ambiental més sever del que requeria la legislació el 2011, any en què Seabird va presentar el primer projecte.

Des de l'Aliança ho consideren com "l'intent del promotor d'eludir de manera fraudulenta el conflicte socioambiental". Tal com recordava Bravo, la sensibilitat ambiental de la població ha augmentat, per la qual cosa un nou termini d'exposició pública del projecte de prospeccions, segurament, provocaria una allau d'al·legacions dels ciutadans que Seabird vol evitar.

Un estudi d'impacte ambiental "pèssim"

L'Aliança Mar Blava també es refereix al "pèssim" estudi d'impacte ambiental que ha presentat Seabird, el qual "té tanta acumulació de defectes, incorreccions, omissions i interpretacions esbiaixades, que, només per aquest motiu, el projecte ja hauria de ser informat negativament".

En aquest sentit, recorden que la major part de l'àrea d'adquisició sísmica prevista "coincideix amb el Corredor de Migració de Cetacis (ZEPIM)", a més de constatar "els múltiples impactes a nombroses espècies de fauna protegida i als importants caladors de pesca de la zona".

"L'estudi d'impacte ambiental reconeix de manera expressa que l'àrea d'adquisició sísmica se solapa gairebé en les seves dues terceres parts amb el Corredor de Migració. Aquesta afecció massiva del tram nord d'aquest espai hauria de ser motiu suficient per determinar el caràcter desfavorable de la declaració d'impacte ambiental i la consegüent denegació de l'autorització sol·licitada", indiquen.

stats