CRIATURES

Joc i juguetes

El joc és l’activitat per excel·lència dels infants i mitjançant el joc es desenvolupen les habilitats cognitives, afectives, socials i físiques

Nadal s’acosta, les campanyes publicitàries es posen en marxa i els nins demanen al Pare Noel i als Reis Mags totes les juguetes que han vist als anuncis i als catàlegs.

Sabem que el joc és l’activitat per excel·lència dels infants i que mitjançant el joc es desenvolupen les habilitats cognitives, afectives, socials i físiques.

Però quines juguetes necessiten els infants?

Quin tipus de juguetes podem trobar?

El mercat ens ofereix una gran varietat de jocs i juguetes que podem classificar en:
Jocs d’exercici: Mòbils de bressol, jocs de manipulació, jocs musicals, pilotes, llibres de textures, patins, tricicles i minimotos són fonamentals perquè contribueixen al desenvolupament dels sentits i afavoreixen la coordinació de moviments i desplaçaments. Aquests jocs permeten palpar, descobrir, mossegar i manipular. Les juguetes dels més petits han de proporcionar experiències auditives, visuals, tàctils, de manipulació i de moviment per desenvolupar els sentits i començar a adquirir vocabulari.

Joc simbòlic: Pepes, vehicles, garatges, titelles, teatres, cuinetes, cotxets i figuretes contribueixen a jugar a imitar gestos, accions o models on els infants es familiaritzen amb el món dels adults en dimensions reduïdes i són fonamentals per comprendre i assimilar l’entorn. El llenguatge simbòlic comença a observar-se a 2 anys i va augmentant en edat i complexitat fins a 8 anys, quan va disminuint. El llenguatge simbòlic afavoreix el desenvolupament del llenguatge, la verbalització de sentiments, la imaginació i la creativitat.

Jocs de construcció: Els puzles, construccions, encaixos, maquetes, trencaclosques i mecanos afavoreixen l’autoestima i l’autosuperació, ja que es fixa un objectiu i un conjunt de moviments, manipulacions o accions coordinades. Aquests jocs ajuden a desenvolupar la coordinació ull-mà, diferenciar formes i colors, raonar, atendre i reflexionar, organització espacial i la concentració i la paciència.

Jocs de regles: Els jocs d’habilitat, futbolins, billars, jocs de preguntes i respostes, jocs d’estratègia, jocs d’ordinador i videojocs tenen una sèrie de normes que s’han de complir per poder desenvolupar el joc i són molt importants per la socialització, ja que ensenyen a guanyar i a perdre, a respectar torns, a seguir unes pautes de joc, a tenir en compte les opinions dels altres i a arribar a acords.

Aspectes a tenir en compte a l’hora de triar

És adequada per a la seva edat? L’edat recomanada pels fabricants ens pot orientar a l’hora d’adquirir una jugueta.
Les juguetes han de correspondre a cada edat i necessitat de desenvolupament:

0-2 anys: Juguetes d’exercici i presimbòlic que els permetin palpar descobrir, arrossegar i manipular.

3-5 anys: Juguetes d’exercici, joc simbòlic, de construcció i de regles simples per imaginar, construir, experimentar i aquells que estimulin el moviment.

6-10 anys: Joc simbòlic, de construcció i de regles simples per interpretar, construir i investigar.

Més d’11 anys: Joc de regles i de construcció per crear, compartir, col·leccionar, cooperar i investigar.

En el cas dels videojocs ens haurem de fixar en el codi PEGI (primer sistema paneuropeu que estableix una classificació per edats per videojocs i jocs d’ordinador) i també en les icones i significats que ens informen sobre el contingut que trobarem a les caràtules de cada videojoc.

Deu ser segura? Les juguetes han de complir la normativa CE. El segell CE és una garantia que la jugueta ha passat controls de seguretat. Però també ens hem d’assegurar que conté les normes de seguretat completes i clares sobretot si es tracta d’un joc elèctric. Si la jugueta és per a un menor de tres anys, ens hem d’assegurar que les peces són suficientment grosses com per no poder ser engolides.

Deu ser resistent? L’aparença ha de ser sòlida per poder preveure’n la durada i resistència. Hem de comprovar la consistència o duresa de la caixa o envoltori en els casos de peces o puzles. Si la jugueta té un especte fràgil, és més fàcil que es tracti de manera descuidada i es rompi aviat.

Quantes juguetes? Les suficients d’acord amb les seves necessitats per edat; és a dir, jocs d’exercici per als més petits; de joc simbòlic, contrucció i regles a partir dels 2/3 anys. Un excés de juguetes farà que no s’apreciïn o crearà desinterès. També poden conduir al caprici i al desordre.

Si li agraden els cotxes, més cotxes? El joc estimula i desenvolupa funcions diferents i és important oferir varietat per estimular diferents habilitats. Un dels requisits més importants d’una jugueta és que sigui estimulant. Per tant, si li agraden els cotxes, es pot variar entre jocs d’exercici, de construcció i regles amb aquesta temàtica i introduir-ne d’altres en funció de cada edat i gustos.

Per a una nina... una pepa? Les juguetes no són únicament de nins o de nines. El joc és espontani i així ho hem d’enfocar els adults, gaudiran de la variació sense distinció per raó de sexe.

Per jugar de manera individual o en grup? Els més petitons començaran a jugar i a descobrir el món de manera més individual i a mesura que es vagi descobrint a un mateix i el món social que l’envolta apreciarà més aquells jocs que li permetin jugar amb altres. Compartir activitats enriqueix el joc i la personalitat dels participants i afavoreix el desenvolupament social.

Recomanacions:

El joc no és només cosa de nins, compartir aquesta activitat enriqueix les relacions. Dediquem temps de qualitat, dediquem temps a jugar amb els nins!

No totes les juguetes es compren. A manualidadesinfantiles.org, manualidadesfacilismo.com, ecocosas.com (entre altres pàgines web), hi trobarem moltes idees per crear nosaltres mateixos amb l’ajuda dels nins jocs i juguetes amb materials reciclats.

Més continguts de