Segells plens d'història

Es van expedir a Barcelona entre 1929 i 1950 per commemorar esdeveniments de la ciutat. Compartien un peculiar encolat anomenat goma aràbiga, que n'assenyala l'autenticitat

De l'Exposició Internacional de 1929 al Tercer Congrés Filatèlic, l'any 1950. Aquest va ser el període durant el qual Barcelona va mantenir la tradició d'expedir els seus propis segells per commemorar grans esdeveniments de la ciutat. Cada Nadal, per exemple, l'Ajuntament expedia una tirada de segells –amb una aportació a la beneficència– que, alhora, commemoraven l'aniversari de l'ocupació franquista de Barcelona.

Però hi ha exemplars que han adquirit un valor més gran al cap dels anys, perquè en cap moment van arribar a estar comercialitzats o gràcies a la seva escassa tirada. Són molt preuats, entre d'altres, uns segells que commemoraven el cinquè aniversari de la Segona República, l'any 1936.

El curiós del cas, però, és que tots ells compartien una característica que els ha fet ben especials respecte a altres que es comercialitzaven en aquell moment: un encolat anomenat goma aràbiga. "Pintaven les fulletes amb una brotxa i les deixaven penjades, de manera que moltes d'elles sembla que tinguin errades, però en realitat és l'efecte que deixava la goma en anar caient", descriu Carles Alcaraz, filatèlic. Gràcies a aquest encolat es pot determinar l'autenticitat d'un segell que provingui de l'Ajuntament de Barcelona. Si no conté aquesta peculiaritat, "és molt probable que hagi estat reengomat posteriorment i, per tant, perd el seu valor", assegura el filatèlic.

Inversió filatèlica

Gràcies al valor creixent dels segells –i a banda de l'afany col·leccionista–, aquests van esdevenir un mètode d'estalvi per als ciutadans de l'època. "La gent en comprava també com a inversió, perquè hi va haver un temps en què el preu del segell pujava de seguida, a causa d'algunes tirades curtes", afirma Alcaraz. Tot i que els segells han deixat de ser la inversió que representaven antigament, l'afició per la filatèlia segueix ben vigent. Després de més de 40 anys dedicats a aquest sector, la segona generació dels Alcaraz realitza un 70% de les vendes 'online', amb enviaments arreu d'Europa i a altres continents.

Més continguts de