El sector digital emergeix com un dels motors de l’economia barcelonina

En dos anys la facturació de les empreses del sector ha passat de 2.000 milions a 6.000 milions d’euros, i s’ha demostrat el seu potencial de creixement

Privalia, Atrápalo, Ebay, King.com o Airbnb són algunes de les moltes empreses del sector digital que en els últims anys han aterrat a Barcelona amb l’objectiu de desenvolupar els seus projectes de negoci, la majoria a escala internacional. I és que la ciutat de Barcelona s’ha convertit en un pol d’atracció d’un sector, el digital, amb molt futur. Les compres online, els videojocs, els cursos formatius a distància, l’ús de les xarxes socials, etc., constitueixen tot un món que actualment genera un munt d’oportunitats de negoci per a noves empreses i emprenedors que busquen un forat al mercat.

Segons un estudi recent realitzat pel clúster Ecommerce&Tech Barcelona, durant l’any 2014 les empreses del sector digital han facturat un total de 6.000 milions d’euros. La dada representa un augment del 200% respecte a l’any 2012, en què la facturació al sector digital va ser de 2.000 milions d’euros.

Aquest important creixement de la facturació respon a l’aposta que des de la ciutat s’ha fet per invertir en el sector, amb l’objectiu de fons de convertir Barcelona en la capital del sud d’Europa en el sector de les tecnologies digitals i la innovació. El Mobile World Congress és un clar exemple de com la ciutat ha lluitat per convertir-se en la capital d’un dels sectors tecnològics -el sector de la telefonia mòbil- amb més projecció de futur, i com gràcies a aquest congrés moltes empreses tecnològiques han invertit en la ciutat, hi han instal·lat les seus i hi han obert nous projectes de mercat.

Atracció internacional i talent local

Una de les conclusions més rellevants de l’estudi és que el sector està encara en fase d’expansió i que, per tant, el seu potencial de creixement i de facturació és realment gran. De fet, segons el mateix estudi d’Ecommerce&Tech Barcelona, una de cada tres empreses del sector digital de la ciutat han nascut en els últims 2 anys, i la mitjana de vida de les empreses del sector no arriba encara als 5 anys. És, doncs, un sector jove, però que creix a un ritme molt accelerat. Les xifres de l’estudi en relació a la contractació de treballadors confirmen aquesta accentuada tendència de creixement del sector a la ciutat: durant el 2014, 9.500 professionals han començat a treballar en el sector digital a Barcelona.

L’expansió del sector digital a la ciutat respon bàsicament a dos factors: per una banda a l’atracció internacional d’empreses que veuen Barcelona com una bona seu per instal·lar-s’hi i desenvolupar els seus projectes, i per l’altra a l’accés al talent de nous emprenedors. Els últims anys s’han accentuat el nombre de start-ups -l’anglicisme que s’utilitza per parlar d’empreses de recent creació- engegades per emprenedors que volen posar en marxa el seu projecte de negoci personal en el món digital. Barcelona Activa, una plataforma d’orientació i suport laboral lligada a l’Ajuntament de Barcelona, ha sigut clau per impulsar alguns projectes d’emprenedoria en el sector, ja que ha concedit espais d’incubació i cursos de formació a moltes start-ups que s’han creat els últims anys a la ciutat.

Un clúster per al sector

“Una entitat estable que treballa com a paraigua de l’ecosistema del comerç electrònic i el sector digital”. Així defineix el seu director executiu, Miquel Martí, el que representa Barcelona Tech City, un clúster que agrupa empreses com d’Edreams, LetsBonus o Softonic, i que té per objectiu defensar la posició del sector digital com un sector emergent a la ciutat, treballant conjuntament per potenciar l’activitat econòmica d’aquestes empreses. Entre els avantatges que tenen les més de 250 empreses que formen part del Barcelona Tech City hi figura el suport en la captació de fons de finançament, tant públics com privats, o la promoció del treball col·laboratiu entre organitzacions -el que es coneix com a networking.

El clúster acaba de rebatejar-se amb el nom de Barcelona Tech City, i deixa enrere el nom que havia tingut fins ara: Ecommerce&Tech Barcelona. Miquel Martí justifica aquest canvi de nom com la manera per donar a conèixer d’una manera entenedora la marca Barcelona a nivell internacional: “Hem de jugar a la lliga internacional, estar al nivell dels grans clústers del sector, com els de Nova York, Londres o París”.

Incorporació de noves empreses

Des que es va crear Ecommerce&Tech Barcelona, ara fa un parell d’anys, l’entitat ha anat evolucionant el seu model, ha anat creixent amb la incorporació de noves empreses del sector digital i ha potenciat la internacionalització de la marca Barcelona al sector, que ha crescut de manera vertiginosa durant aquests dos anys verticalment: “Ara hi ha moltes més temàtiques que s’inclouen en el sector digital més enllà del comerç electrònic. Hi ha empreses que es dediquen al desenvolupament de software, d’altres al sector de la telefonia mòbil, d’altres a la formació online, etc. Com a entitat que agrupa aquestes empreses ens hem hagut d’adaptar als nous models comercials del sector”, explica Miquel Martí.

Més continguts de