BARCELONA ARA
Societat 06/06/2015

El metge des de la consulta i el pacient des de casa

El nou servei de visites digitals ofereix a persones amb mobilitat reduïda la possibilitat de contactar via videoconferència amb el seu metge de capçalera

Arnau Romaní
4 min
L’Aitor Celis (dreta) és un dels pacients que participa en la prova pilot del servei de visites digitals.

BarcelonaFer les consultes mèdiques sense moure’s de casa és ja una realitat. La Fundació i2CAT ha engegat un projecte a la ciutat de Barcelona que porta per nom Serveis de Salut a distància per a persones amb mobilitat reduïda.

El servei ofereix, mitjançant un suport digital com pot ser un smartphone o un ordinador, establir un contacte visual i en temps real entre el metge i el pacient, actuant com si fos una consulta real, on ambdós poden interactuar. L’objectiu és aprofitar les noves tecnologies per facilitar la relació entre metge i pacient en aquells casos en què el pacient té problemes de mobilitat, ja sigui per alguna discapacitat, alguna malaltia crònica, o perquè són persones grans a qui els costa moure’s. D’aquesta manera, el metge pot fer l’assistència i seguiment de cada pacient de manera remota, i evita els desplaçaments del pacient. L’únic que el pacient necessita és un dispositiu que tingui una càmera frontal i accés a internet.

El projecte ha estat dissenyat per la Fundació i2CAT, un centre de recerca i investigació que treballa en l’aplicació d’internet en diferents àmbits empresarials i administratius, en col·laboració conjunta amb la Delegació de Salut de l’Ajuntament de Barcelona, l’Equip d’Atenció Primària Sardenya i el Col·legi de Metges.

Sergi Figuerola, director de Tecnologia i Innovació de la Fundació i2CAT, afirma que “les consultes mèdiques telefòniques s’han vist insuficients”: “Amb la visita digital, veus la cara del pacient, i això és molt important. També, en força casos, veus el seu entorn, qualsevol detall que et pot donar algun senyal de com es troba... Si la casa està ordenada o no pot ser, per exemple, un indici del seu estat anímic”, diu Figuerola.

Reduir desplaçaments innecessaris....

El director de Tecnologia i Innovació de la Fundació i2CAT explica que un dels grans avantatges d’aquest servei és que permet estalviar temps al pacient. “És una manera de reduir els desplaçaments innecessaris que poden suposar riscos i provocar costos econòmics”, diu Sergi Figuerola, i afegeix: “A més, la visita digital augmenta la qualitat de vida dels pacients: pot passar que una persona que vagi amb cadira de rodes un dia estigui cansada i no vagi a visitar-se, i en canvi sí que farà la visita amb la videoconferència”.

“Hi ha moltes visites que el que fan és un seguiment del pacient; en aquests casos són especialment adequades les videoconferències”, posa de manifest Sergi Figuerola. En aquest sentit, el servei de visites digitals és una manera de facilitar les consultes mèdiques de revisió rutinària; de tota manera, el pacient, en més d’una ocasió, continua necessitant visita presencial a la consulta, quan es requereixi alguna atenció o observació concreta que el metge ha de poder apreciar directament.

Una eina per a metges i pacients

El servei de visites mèdiques digitals té un mecanisme de funcionament senzill: el pacient, que ja s’ha citat anteriorment amb el metge un dia i hora concreta per fer una consulta per videoconferència, rep un avís uns minuts abans per recordar-li l’hora en què s’ha de connectar a la teleconsulta. Durant la visita digital, el metge i el pacient interactuen per videoconferència tal com farien directament, tot i que compten amb el suport d’un xat per si volen escriure’s alguna cosa concreta durant aquella estona.

El sistema de teleconsulta inclou, a més, un servei de notes, que ajuda el metge a poder indicar dosis de receptes o altres aspectes mèdics o de calendari que el pacient ha de recordar. També el poden utilitzar per penjar algun document que doni informació complementària sobre algun aspecte que el metge vol explicar al pacient, en relació al problema que tingui (arxius propis, enllaços d’internet...).

Un altre dels punts importants d’aquest servei de teleconsulta és que compta amb un apartat de gestió de cites, que poden consultar tant els metges com els infermers i treballadors socials corresponents, a banda -òbviament- dels mateixos pacients.

El projecte, en fase pilot

El servei de visita mèdica digital es troba de moment i durant uns quants mesos en una fase experimental, amb una prova pilot que es realitza des de fa més de mig any al centre EAP Sardenya. Allà hi participen 36 pacients i 25 professionals mèdics, tot i que l’objectiu és anar incrementant a poc a poc el nombre de persones que utilitzin els servei. A més, el servei de visita digital s’ha començat a implantar recentment també en dos centres d’atenció primària de Barcelona: el CAP Larrard i el CAP Casanova.

El sistema digital de teleconsulta de moment només està disponible per ordinador, tot i que s’està testant perquè en breu estigui disponible també per a telèfons mòbils. En el futur es preveu també que s’afegeixin altres eines de seguiment a distància, com mesuraments de constants, formularis, tests o valoració de paràmetres. D’altra banda, s’està estudiant la possibilitat que el sistema inclogui una opció que permeti la descàrrega de la recepta electrònica, així com la recollida de dades biomèdiques.

stats