CAMÍ, CAMÍ
Esports 15/01/2016

Son Cabaspre - mola De Son Ferrandell - penyals del vent

Aquest sector de la serra de Tramuntana presenta una orografia humil en altitud, però rica i diversa

Vicenç Sastre

EsporlesEl sector de la serra de Tramuntana de Mallorca comprès entre els pobles d’Esporles i Valldemossa presenta, en comparació amb la resta, una orografia més humil en altitud, però igualment rica i diversa en valors paisatgístic i natural, com també en aspectes etnològics o històrics. Hi destaca, com a muntanya agrest i guaita excel·lent, la mola de Son Ferrandell.

Ens hi podem acostar des de llocs diversos: des del km 75 de la carretera Ma-10 i continuant gairebé 2 km per un vial d’accés a la urbanització de Son Cabaspre, o bé des d’Esporles. De davant de l’església de Sant Pere, ben indicat, parteix el camí GR-221, que enllaça amb Valldemossa, travessant la Mola i la Comuna. Alhora, des del carrer Mateu Font de la Vila Vella podem avançar passes i arribar amb els vehicles fins a Son Cabaspre pel camí (indicat) que connecta la urbanització amb el poble. Passat el portell d’accés hem de seguir el vial de la dreta. Anam gaudint de belles vistes de la contrada.

Les cases de Son Cabaspre -que prenen el nom d’un llinatge del s. XV i, segurament, de la muntanya que els dóna recer- destaquen entre altres edificacions. Arribam a la raconada ombrívola, rere les cases, on neix a mà dreta el camí de la coma d’en Llobera. Comptam uns 55 minuts de pujada des de la vila i uns 25 des del km 75 (1a opció).

En 5 minuts el camí ens du al coll de sa Basseta (abeurador). Cap a mà esquerra surt un camí encimentat que s’interna al bosc fins a una caseta. A poca distància de la bassa el deixam per continuar ascendint, amb fort rost, per un caminoi que assoleix un replà amb dues sitges i barraca de carboner. Si seguim les fites, en sentit nord, ens aproximaran, cap a l’esquerra, a un pas en el marge que fita els termes municipals d’Esporles i Valldemossa.

Deixarem el caminoi per acostar-nos, cap a l’esquerra, a una miranda sobre el penyalar que ens mostra una panoràmica espectacular de les valls de Son Cabaspre, Esporles i Superna. Destriam també les cases de Son Dameto, de noble arquitectura, i fins i tot, la Granja, closa entre la Fita del Ram i la mola de Planícia. Al fons, guaita el puig de Galatzó i es Puntals.

En sentit nord, la sendera connecta al cap de 5 minuts amb un camí de carro. Uns 100 m més enllà ens desviam cap a l’esquerra per camí planer, durant uns 600 m. Un trencall a l’esquerra du a l’aljub de sa Mola, amb el seu porxo; aquest paratge era compartit per carboners, caçadors, llenyataries i porquers. És ben recomanable per fer-hi la dinada o com a refugi en cas de mal temps.

Remuntam el comellar del Porxo cap al NO. No feim cas d’una desviació a la dreta que s’acanala cap a la cova de s’Almangra i es Passets. Avançam per un llom rocós poblat d’alzines -cada cop més malparades-, el qual, més a ponent, s’estreny fins a l’esperó final de la Mola de Son Ferrandell, que ens regala l’espectacle de tota la marina de Valldemossa i Banyalbufar i la contemplació de bona part de la Serra i dels confins de la badia i Cabrera, al sud.

Temps (sense aturades): 2 h 30 min de pujada més 2 hores de baixada.

Dificultat mitjana. Desnivells: d’entre +520-520 des d’Esporles.

En el recorregut, els senyals GR s’han llevat!