CINEMA

ANTONIO BARRERO: “Pel FIC-CAT hi passen figures, però té un vessant pedagògic”

Director del Festival de Cinema Català de la Costa Daurada (FIC-CAT)

Roda de Berà es convertirà del 4 al 10 de juny en la capital del cinema català, amb l’onzena edició del Festival Internacional de Cinema Català de la Costa Daurada (FIC-CAT), amb totes les activitats programades gratuïtes. Al capdavant del festival hi ha des de la primera edició Antonio Barrero.

Quines novetats presenta enguany el FIC-CAT?

Cada edició tenim un eix temàtic que vertebra el festival. Aquest any són les localitzacions, una feina desconeguda potser pel gran públic, però un element clau en una producció, perquè un cop es té el guió cal buscar el millor escenari i, si cal, transformar-lo. En rodatges recents el port de Barcelona s’ha convertit en el port de Xangai, o el Parc del Besòs en un paisatge africà.

I com es veurà la tasca dels localitzadors en el festival?

Volem visibilitzar la feina que es fa arreu del territori, més enllà de Barcelona, i que està permetent atreure fins i tot turisme, com és el cas dels escenaris on es va rodar la sèrie 'Joc de trons' a Girona. La Catalunya Film Commission, que depèn del departament de Cultura de la Generalitat i gestiona les localitzacions a Catalunya, fa una feina molt important.

Quines activitats tenen previstes?

Farem el vermut-tertúlia sobre localitzacions, amb la presència d’alcaldes, regidors i gestors culturals d’ajuntaments del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre que explicaran les possibilitats d’acollir rodatges als seus municipis. També tractarem les necessitats dels equips, els llocs on s’allotgen, els aparcaments o com es coordinen amb la Catalunya Film Comission. En un altre acte previst, PRODOCS, que és l’associació professional de productores especialitzades en documentals, explicaran les localitzacions més habituals. L’altra gran novetat és la trobada de professionals de l’àmbit educatiu que treballen el llenguatge audiovisual a l’aula i posaran en comú experiències per millorar aquest treball. Volem impulsar una xarxa entre aquests centres perquè treballin online.

Parlem de la programació.

Enguany tenim un gran nivell, amb un programa amb 85 produccions, 12 de les quals estrenes a Catalunya. L’objectiu del FIC-CAT és convertir-se en el festival de referència del cinema en català als Països Catalans, on s’estrenin les produccions en català, tant llargmetratges com curtmetratges o documentals.

Quina és la situació del sector del cinema al nostre país?

La situació és crítica. Els governs que hem tingut no s’han cregut mai la cultura. Tenim l’exemple contrari a França, on la cultura, i per tant el cinema, té un gran suport. Al nostre país hi ha poques subvencions econòmiques per desenvolupar projectes. Televisió de Catalunya té un gran pes en la producció de cinema en català i la situació complicada que viu els últims temps afecta molt el sector del cinema. La llei del cinema, aprovada fa deu anys, que establia que el 50% de les pel·lícules exhibides a Catalunya s’havien de doblar o subtitular al català, no s’ha complert mai. Ni de bon tros. El públic no demana cinema en català i busca les grans produccions nord-americanes. No veig la solució a mitjà termini.

El FIC-CAT arriba a l’onzena edició. És un petit miracle?

El FIC-CAT va néixer del no-res, de la voluntat de fer alguna cosa relacionada amb el cinema. Té un suport molt important de l’Ajuntament de Roda de Berà, que va fer una aposta destacada i aporta el 50% del pressupost però també suport logístic, i la resta ho cobrim amb aportacions privades, algunes en espècies. El FIC-CAT és un projecte de poble i difon el nom de Roda de Berà per tot Catalunya. Darrere el FIC-CAT hi ha un equip de voluntaris que hi dediquem moltes hores, però si l’Ajuntament deixés de fer aquesta aposta el festival no podria existir. Per la catifa vermella del FIC-CAT hi passen moltes figures mediàtiques, però també té un vessant pedagògic important, una aposta pels joves talents amb diferents iniciatives.

Més continguts de

El + vist

El + comentat