ECONOMIA I SOSTENIBILITAT

Bolquers amb consciència ecològica

L’empresa ADZnadons aposta per la sensibilització ambiental per arribar al gran públic

Tot just fa una dècada, l’any 2009, naixia a Reus una empresa atípica. Atípica perquè la seva impulsora era la Maria Teresa Saperas, una àvia de 78 anys que, amb el suport de les seves filles, va crear un bolquer reutilitzable per a nadons. Amb el nom ADZnadons es va començar a comercialitzar aquest producte que, en l’actualitat, està a les mans d’una de les filles: Cristina Adzerias.

“La meva il·lusió amb aquest projecte és normalitzar l’ús dels bolquers reutilitzables i, a la vegada, crear nous productes d’higiene femenina que generin menys residus”, explica Adzerias. El discurs d’Adzerias desprèn un marcat to de consciència mediambiental. De fet, l’èxit d’aquest producte pot anar íntimament lligat a l’increment d’una sensibilitat ecològica que ha declarat la guerra als plàstics. “Fa 10 anys anàvem una mica avançats en el temps. Ara hi ha més preocupació pel medi ambient i això ens ajuda. Des de fa un any m’he implicat plenament en aquest projecte i hem notat un canvi respecte al que passava el 2009”, indica.

De fet, en aquest bolquer l’únic element de plàstic són les tires d’extensió per augmentar-ne o reduir-ne la talla. Tota la resta està feta amb materials biodegradables. Fins i tot s’ha apostat per canviar l’embalatge per reduir al màxim els elements plàstics.

Estalvi familiar

Actualment, en un moment en el qual l’economia encara és feble i s’ha intensificat un discurs de respecte per l’entorn natural, sorprèn que aquest tipus de proposta no sigui més popular. “Encara hi ha molta feina a fer, un dels nostres objectius més importants es donar a conèixer aquest producte i trencar mites i tabús vinculats al bolquer reutilitzable”, explica l’empresària reusenca.

Si parem atenció a l’anàlisi de les dades, hi ha un fet evident i no és cap altre que l’important estalvi econòmic que s’aconsegueix. A tall d’exemple, i segons les xifres que ens aporta Cristina Adzerias, un nadó pot fer gastar entre 5.500 i 6.000 bolquers d’un sol ús. En diners, això equival a prop de 1.300 euros. Amb el kit complet de bolquers reutilitzables la despesa no arriba als 400 euros.

De fet, existeixen estudis sobre la despesa que suposa cada opció. L’any 2008 l’Agència de Residus de Catalunya va encarregar a l’empresa Rezero que elaborés un estudi de l’estalvi econòmic associat a la prevenció de residus a la llar, que va concloure que es generava un estalvi superior a 600 euros anuals en una família que opta pels bolquers reutilitzables enfront dels d’un sol ús. Un estalvi que creix exponencialment si es té una segona criatura no solapada amb la primera i es poden reaprofitar els bolquers.

Curiosament, la responsable d’ADZnadons té, a finals d’aquest mes, una reunió amb Josep Maria Tost, director de l’Agència Catalana de Residus, per demanar l’elaboració d’una comparativa real entre els dos productes, tant pel que fa a l’estalvi econòmic com a la generació de residus.

Més d’una tona de bolquers

Un altre estudi ja fet, de l’any 2009 i finançat per l’Agència Catalana de Residus, determina que cada nen genera uns 1.129 kg de residus de bolquers en els primers 30 mesos de vida. En la mateixa investigació s’indica que, segons aquestes dades, a Catalunya s’usen cada any uns 271 milions de bolquers, i, per tant, es generen unes 57.400 tones de residus. Això suposa l’1,5% en pes dels residus municipals generats a Catalunya.

“Estem parlant de prop de 60.000 tones a l’any de bolquers d’un sol ús, un residu que costa molt de degradar i que afecta el canvi climàtic”, indica Adzerias. Certament, el bolquer d’un sol ús, a l’estar fabricat amb diferents components plàstics, pot trigar segles a degradar-se completament.

Adzerias considera que ara “cal canviar el xip”. “Hem passat d’una generació que es posava les mans al cap per llençar els bolquers d’un sol ús a la brossa a una que veu els bolquers reutilitzables com els de fa 50 anys, i no tenen res a veure”, explica. Tot i això, Adzerias recorda que també es pot combinar l’ús dels dos tipus de bolquers.

De moment, aquest producte es distribueix a través d’internet, tot i que es vol buscar la complicitat de farmàcies i botigues de puericultura per fer-lo més visible.

Maria Teresa Saperas, l’àvia creadora del bolquer

La història d’ADZnadons és la història de Maria Teresa Saperas, una reusenca que, amb 78 anys, va veure la necessitat de crear un producte més econòmic. Saperas col·laborava com a voluntària en organitzacions benèfiques, i veia cada dia com famílies amb necessitats bàsiques que no podien atendre hi anaven i demanaven diners per a les compres més urgents, entre les quals els bolquers.

“¿Com havien de gastar més de 1.000 euros en bolquers, quan no podien pagar ni els aliments indispensables? Es necessitava una solució que al meu entendre ja existia, ja que vaig criar set fills amb bolquers de roba. Així que els deia que els utilitzessin, però no els trobaven enlloc”, explica.

Va ser llavors quan la Maria Teresa, després de comprovar en persona aquest fet, va dissenyar aquests bolquers reutilitzables que, més endavant, va patentar. Amb la col·laboració de tres de les seves filles va engegar l’empresa que, 10 anys més tard, gestionen Cristina Adzerias i la seva filla, l’Ester.

El + vist

El + comentat