ECONOMIA
Camp de Tarragona 15/05/2019

Comença una nova temporada de creuers al port de Tarragona

La previsió és mantenir el creixement dels últims anys i superar per primer cop els 100.000 creueristes anuals

Jordi Salvat
4 min
Està previst que aquesta temporada arribin al port de Tarragona un total de 65 creuers.

TarragonaEl port de Tarragona ha iniciat aquest mes de maig una nova temporada de creuers amb un nou espai de recepció per als creueristes com a gran novetat. Es tracta del Tarragona Cruise Port Welcome Center, ubicat al Refugi 1 del moll de Costa. Aquestes noves instal·lacions constitueixen el nou espai per a l’operativa d’embarcament i desembarcament dels passatgers dels creuers que arriben i surten del port de Tarragona.

Les previsions per a aquesta temporada 2019 consoliden la tendència de creixement dels últims anys, amb un total de 65 creuers, fet que representa un 14% més que l’any anterior, i més de 110.000 creueristes, un 12% més. El port de Tarragona també es consolida aquest 2019 com a port base per l’ús que en farà el creuer Costa Fortuna, amb una capacitat de 3.470 passatgers.

El port de Tarragona va superar les expectatives fixades la temporada de creuers 2018 i va la tancar amb les seves millors xifres, ja que va arribar als 98.126 creueristes, cosa que suposa un increment del 91% respecte a la temporada 2017. Pel que fa al nombre de creuers, el port de Tarragona va rebre el 2018 un total de 57 creuers, una xifra que es tradueix en un increment del 54% respecte a la temporada anterior.

Enguany també es compleixen cinc anys de la creació de la marca Tarragona Cruise Port Costa Daurada, com a resultat del grup de treball liderat pel Port de Tarragona i en què també hi són presents el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, el Patronat Municipal de Turisme de Tarragona, la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Tarragona, la Patronal de Turisme, l’Escola de Turisme de la URV, Port Aventura i el Patronat de Turisme de l’Ajuntament de Reus.

El port pot continuar creixent

La directora del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, Marta Farrero, afirma que l’arribada de creuers al port de Tarragona és una “aposta rellevant, una nova porta d’entrada de turistes que tenen un impacte en diversos punts del territori”. Farrero apunta que els creueristes visiten ciutats com Reus, Salou o Cambrils, però també el monestir de Poblet i diversos cellers. Considera que la coordinació entre agents públics i privats en la taula sobre els creuers és molt positiva i està obtenint molt bons resultats.

“Els creuers són una activitat que pot créixer més els pròxims anys i noves companyies es poden interessar pel port de Tarragona com a punt de sortida, com ho ha fet Costa Cruceros”, assenyala Farrero, que defineix els creuers com “un producte estable, ja que el públic familiar i de més edat està augmentant per l’evolució de la població, i això fa que destinacions com Tarragona puguin continuar creixent”.

Satisfacció i matís del comerç

Els comerciants tarragonins també estan molt atents a l’augment de l’arribada de creuers a la ciutat. Des de Via T, el seu president, Salvador Minguella, admet que aquest trànsit de creueristes per la ciutat s’està notant i és positiu: “Tot suma, per bé que els creueristes tampoc són la solució. Però se’ls veu que es mouen per la ciutat. És important que arribin a Tarragona i beneficiïn els taxis, els busos i també el comerç, perquè alguna venda més fem”.

Minguella lamenta, però, que durant aquesta temporada estigui prevista l’arribada de la majoria de creuers en diumenge, ja que considera que ni al petit ni al gran comerç els surt a compte obrir aquest dia perquè els costos no es compensen amb les vendes que es puguin fer aquell dia, però espera que en les pròximes temporades això canviï. “Si en el futur la xifra dels 100.000 creueristes anuals augmenta molt, podria sortir a compte obrir els diumenges de la temporada de creuers, però a curt termini no ho veiem possible”.

El nou espai de recepció de creueristes pot absorbir puntes de fins a 1.000 persones

Es preveu que al llarg de la temporada de creuers del 2019 passin pel nou punt de recepció de creueristes del port de Tarragona prop de 27.000 persones. Cal destacar que en una jornada poden arribar a passar-hi de manera regular fins a 700 persones d’embarcament i 700 de desembarcament, i amb la possibilitat de puntes de fins a 1.000 passatgers quan coincideixen més d’un creuer al port de Tarragona. “Aquest nou espai neix amb la voluntat de millorar el servei que oferim al passatger i és una conseqüència del creixement dels últims anys”, afirma el president del port de Tarragona, Josep Maria Cruset.

El Tarragona Cruise Port Welcome Center té una superfície total de 1.300 metres quadrats dividida en dos espais: el primer i més ampli, amb 815 metres quadrats, es destina a l’operativa d’embarcament per a la tramitació del check-in, amb una àmplia zona d’espera per als passatgers i amb diferents serveis com ara wifi o un punt d’informació turística; el segon espai, amb 485 metres quadrats, es destina al desembarcament. L’aparcament exterior té diverses zones habilitades per a autobusos, taxis i una zona de kiss&go, que és on els acompanyants poden deixar els passatgers i acomiadar-se’n.

Xifres sobre el pas de creuers pel port de Tarragona

És la xifra de passatgers que es preveu que passin aquesta temporada per les instal·lacions del port de Tarragona, un 12% més que l’any passat.

És l’augment de creueristes registrat al port de Tarragona la temporada 2018 respecte a l’anterior, quan van fregar els 100.000 passatgers de creuers.

És la quantitat de creueristes que es preveu que passaran pel Tarragona Cruise Port Welcome Center en la seva primera temporada de funcionament.

És l’impacte en el territori que van deixar els creueristes l’any passat, que representa un 85,21% més respecte a l’impacte econòmic de la temporada anterior.

Més de la meitat dels creueristes que passen per Tarragona estan en aquesta franja d’edat. Concretament el 52%. Es tracta d’un perfil familiar. És una tendència a nivell mundial en aquest tipus de producte vacacional. Per nacionalitats, han augmentat l’espanyola i la italiana, i especialment han crescut els procedents de la Gran Bretanya. Les despeses se centren en transport, bars i cafeteries, compres, restaurants i equipaments culturals.

stats