MOBILITAT
Camp de Tarragona 18/12/2019

Gaudint o patint els patinets elèctrics?

La proliferació de patinets elèctrics als carrers està posant en perill la convivència viària

Joan Martínez Vergel
3 min
Gaudint o patint  els patinets elèctrics?

Tarragona/reus/salouHan vingut per quedar-se. Els vehicles de mobilitat personal (VMP), els patinets elèctrics, han envaït els pobles i les ciutats. Cada vegada més gent els fa servir per desplaçar-se. És un avenç cap a una mobilitat més neta i més ecològica. Cert. Però, alhora, provoca distorsions en les regulacions viàries i en la convivència amb els vianants. Podem veure patinets elèctrics circulant a gran velocitat, per les voreres, en sentit contrari de la circulació obligatòria...

No es pot frenar el progrés, i menys quan va en benefici de la millora del medi ambient, però l’aparició sobtada d’aquest tipus de vehicles ha agafat amb el pas canviat tant els reguladors com els ajuntaments. Els avenços socials solen anar més de pressa que les normatives que en regulen l’ús. Aquest n’és un exemple. Per això, els usuaris de patinets transiten per on creuen convenient. Els ajuntaments no han disposat de temps per ordenar aquesta circulació i la direcció general de Trànsit (DGT), competent en la regulació, no ha redactat cap llei que ordeni el seu ús a tot arreu i uniformement.

Els ajuntaments, responsables

De fet, la DGT ha derivat als ajuntaments la responsabilitat de dirigir el trànsit dels VMP als seus municipis. El degà del Col·legi Oficial d’Advocacia de Tarragona, Manel Albiac, considera “imprescindible plantejar una regulació normativa, però ens trobem amb una controvèrsia: ¿ha de ser una regulació d’àmbit general o més local? ¿Ha de ser una regulació exhaustiva o més laxa?”

Els dubtes jurídics hauran de ser aclarits per la DGT que, fins ara, només ha emès una instrucció transitòria amb la definició i algunes normes de comportament sancionable. Sense més limitacions. I cada municipi ha d’elaborar la seva regulació.

David González, regidor de Mobilitat de Salou, afirma: “Des de l’Ajuntament ja vam detectar l’increment de VMP, però ¿com regulem cada municipi d’una manera determinada si resulta que el municipi del costat ho fa d’una altra manera? Nosaltres disposem d’una ordenança de trànsit que no recull com a vehicles els patinets elèctrics. Donada l’evolució en el seu ús i en les seves característiques, els donem permís per circular només pels carrils de convivència, els espais on conviuen vianants i bicicletes”.

A Salou s’està treballant en la modificació de l’ordenança de trànsit perquè reguli els espais per on poden circular els patinets. “Mai per la vorera i dirigint-los cap als carrers limitats, que són vies de Salou on la velocitat per a tots els vehicles està limitada a 30 quilòmetres per hora”, explica González.

La via pedagògica

A Reus actuen des de diferents vessants. Dolors Vázquez, regidora de Seguretat, Convivència i Civisme, afirma que “la via principal és la pedagògica perquè la convivència entre vehicles i vianants pugui ser pacífica”. “La nostra obligació és garantir la convivència del vianant, que ha d’anar per la vorera, i la dels patinadors, que hauran de fer-ho per altres vies específiques”.

Reus disposa d’una ordenança de civisme des del 2016 que regula els espais pels quals no poden circular bicicletes ni patinets: “Creiem que és millor explicar bé abans que passar a sancionar -diu Vázquez-. Hem iniciat una sèrie de xerrades informatives a tota la ciutat, començant pels instituts i fins a arribar a la gent adulta, per fer-los entendre la necessitat de conviure al carrer”.

Aposta per una mobilitat més sana

Per la seva banda, Marina Berasategui, regidora d’Urbanisme i Mobilitat de Reus, concreta que ara hi ha dos impactes nous: “L’impuls de la sostenibilitat de la mobilitat (transport públic, vehicles compartits...) i assegurar la circulació dels vianants. Com més segur sigui l’espai públic, més sostenibles serem. No hi ha la cultura assimilada que els vehicles de mobilitat personal han de circular com els cotxes i que els cotxes han d’aprendre a conviure amb ells, com passa amb la bicicleta”. Per a Berasategui “el seu ús millora la qualitat de vida de la ciutadania, no només dels que els fan servir, sinó dels vianants”. “Apostant per bicicletes o patinets invertim temps en salut: aire més net i cos més sa”.

Mentrestant, a Tarragona la Guàrdia Urbana ha retirat patinets elèctrics d’una empresa que els llogava sense autorització municipal. El regidor de Territori del consistori tarragoní, Xavier Puig, va assegurar que l’Ajuntament està en converses amb empreses interessades en implantar-se a la ciutat. “Vam quedar que l’any vinent es podria posar en marxar aquest servei, no abans”. L’Ajuntament de Tarragona està acabant de concretar els detalls normatius i de mobilitat d’aquests vehicles.

stats