GASTRONOMIA
Camp de Tarragona 10/07/2019

La DOP Siurana impulsa la “cultura de l’oli”

S’han engegat una sèrie d’accions estratègiques per promoure el consum d’aquest producte

J.e.b.
3 min
La promoció de l’oli d’oliva verge extra entre els estudiants ha sigut una de les principals activitats organitzades en els últims anys per la DOP Siurana.

Reus“No hi ha una cultura de l’oli i el consum se’n ressent, molta gent no distingeix entre un oli d’oliva verge extra i un oli processat”, explica Montse Gelonch, responsable de comunicació de la Denominació d’Origen Protegida (DOP) Siurana. Per aquesta raó, el Consell Regulador d’aquest producte ha impulsat, des de fa uns anys, un conjunt d’iniciatives per posar l’oli en valor donant sentit, visibilitzant i fent pedagogia d’aquest suc daurat.

L’any 2011 es va elaborar un pla estratègic i és a partir del 2014, quan el Consell Regulador de la DOP Siurana s’estableix a l’Estació Enològica de Reus, que les accions de promoció s’amplien amb iniciatives internes i externes orientades a fomentar el seu coneixement i consum.

Els principals objectius són explicar la qualitat d’aquest oli, les propietats per a la salut i, sobretot, implantar una autèntica cultura de l’oli a la demarcació. “La gent del territori han de ser els primers prescriptors de l’oli d’oliva verge extra”, explica Gelonch.

Accions a diferents nivells

Les propostes impulsades per la DOP Siurana abasten diferents nivells tant pel que fa a la franja temporal com a l’impacte social. A curt i mitjà termini s’han potenciat els tastos d’oli en escoles, instituts i facultats relacionats amb la restauració, el turisme, l’enologia i la nutrició a la demarcació de Tarragona i a les comarques centrals.

En els últims tres anys s’han fet fer, per un costat, més de 40 tastos a prescriptors i també a alumnes de sisè de primària. En aquest sentit, s’ha arribar a prop de 6.000 estudiants de la demarcació de Tarragona i a més de 5.000 de les comarques barcelonines. “En aquests tastos, fins i tot entre els professionals del sector, es dona el cas que moltes vegades és el primer cop que fan una comparació entre oli d’oliva verge extra i un oli processat”, explica la tècnica de la DOP Siurana, que recalca: “Són dos productes que no tenen res a veure, tant pel que fa a les seves propietats com pels requeriments de qualitat que se’ls demana”.

Una altra de les accions que s’estan duent a terme és la participació en fires gastronòmiques de l’àmbit territorial del Camp de Tarragona, on també es realitzen activitats específiques. Enguany s’ha estat present a Tarraco Viva, a la Fira del Vi de Falset i a la Xatonada Popular del Vendrell, entre d’altres.

Oli, vi i més productes de qualitat

Aquesta projecció territorial també busca la suma de nous aliats com el vi. “Ens volem acostar al sector vinícola per treure l’oli d’oliva verge extra de l’ anonimat ”, indica Gelonch. Curiosament, a la zona geogràfica que abasta la DOP Siurana s’hi localitzen fins a 6 DO de vins i caves i molts aliments classificats sota la distinció Indicació Geogràfica Protegida (IGP), com la patata de Prades, el gall del Penedès, el calçot de Valls o la DOP avellana de Reus. “Som el territori de Catalunya amb més concentració de productes de qualitat certificada”, reivindica Gelonch. Una de les línies estratègiques de la DOP Siurana és bastir una aliança amb aquests productes, lligats estretament a la dieta mediterrània, per configurar una regió potent des del punt de vista gastronòmic i de qualitat.

La Denominació d’Origen Protegida Siurana, en xifres

La DOP Siurana ha passat de 3.915 productors l’any 1992 a 4.784 en l’actualitat. Fa uns anys havien arribat a 6.819.

Fruit de les fusions i el tancament d’alguns molins aquesta xifra ha variat molt al llarg dels anys. Actualment són 31.

Les primeres dades d’exportació daten del 2009, amb una única entitat. Ara són vuit i s’ha doblat el volum exportat.

stats