EDUCACIÓ

Els escacs s’introdueixen a les aules

En 58 centres educatius del Camp de Tarragona els alumnes aprenen a jugar-hi en horari lectiu

Els escacs poden aportar molts beneficis als nens i nenes en edat escolar, com defensen molts estudis científics. No és estrany, doncs, que el Parlament Europeu fes una declaració en què recomanava l’ús dels escacs en horari lectiu. La Federació Catalana d’Escacs, conjuntament amb el departament d’Ensenyament i la Universitat de Girona, conscients de tot plegat, van apostar el curs 2012-2013 per una prova pilot per introduir aquest joc-ciència a les escoles en horari lectiu, com un recurs pedagògic més però no avaluable, en deu centres educatius, entre els quals n’hi havia tres del Camp de Tarragona. I va impulsar el projecte Escacs a l’Escola, un model propi, amb un enfocament transversal i interdisciplinari.

Quatre cursos després, ja són 58, del total de 208 a tot Catalunya, les escoles del Camp de Tarragona que participen en aquest projecte, que ha permès formar més de 600 mestres per portar a terme classes d’escacs a alumnes de sis a deu anys i integrar-los a l’hora d’impartir altres assignatures. L’objectiu d’aquest projecte és aprofitar l’alt valor pedagògic que contenen els escacs per treballar diferents capacitats i valors perquè els infants siguin més competents en el seu dia a dia i es desenvolupin millor en les diferents àrees. El curs escollit per començar l’experiència a les escoles va ser primer de primària. La idea era que les escoles que hi participessin cada any hi afegissin el curs superior, fins a tenir-ho implantat a tota l’etapa d’educació primària. Aquest curs 2016-2017 és el torn de cinquè.

La gran innovació del projecte no són només les classes d’escacs en horari lectiu -no com a activitat extraescolar-, sinó que aquestes classes les duen a terme mestres que estan en plantilla en cadascuna de les escoles que participen en el projecte. Per tant, cal formar prèviament aquests mestres. Les escoles que l’any passat van començar el projecte aquest curs fan escacs a primer i segon curs de primària, mentre que les escoles que van començar fa quatre anys, aquest curs ja el tindran implantat a primer, segon, tercer, quart i cinquè. Les escoles noves d’aquest curs només cal que facin escacs a primer.

Relacionar continguts

La vocal de formació de monitors de la Federació Catalana d’Escacs, l’espluguina Marta Amigó, explica que aquest projecte aporta molts avantatges, com és que els mestres que fan les classes d’escacs són al mateix temps professors d’altres matèries: “En aquest projecte normalment els escacs s’ubiquen en el còmput d’hores de matemàtiques o llengua, però del que es tracta realment és que s’utilitzin com una eina transversal, relacionar-los amb altres matèries i àrees del currículum. Mentre fem escacs, els alumnes treballen d’una manera lúdica aspectes com el càlcul mental, el raonament lògic, la presa de decisions, la planificació, la concentració, la paciència, la resolució de problemes, el respecte, l’empatia o la resiliència, entre d’altres; aspectes molt importants per a un desenvolupament integral de la persona”.

Aquest curs 2016-2017 el projecte Escacs a l’Escola s’ha vist afectat per les retallades del departament d’Ensenyament, per la qual cosa s’iniciaran pocs grups de formació, però tot i així s’ha pogut garantir la continuïtat dels grups iniciats els cursos passats. Aquest curs escolar es durà a terme per primer cop la formació per implantar el projecte al cicle superior d’educació primària (cinquè i sisè).

Beneficis per als clubs

Els clubs d’escacs s’estan beneficiant gradualment de la implantació del projecte. El delegat territorial de Tarragona de la Federació Catalana d’Escacs, Ferran Torta, destaca que en els últims anys la participació als campionats escolars ha experimentat un augment de més de vint nous jugadors per temporada. “El projecte és una eina pedagògica. Els nens aprenen a moure les peces, però n’hi ha alguns que en volen més, aprendre més, i competir. I van a parar als clubs, que a més es treuen de sobre la càrrega d’ensenyar-los el joc des de zero”, explica Torta, que afegeix que una altra possibilitat que ofereix el projecte és la creació de nous clubs en municipis on ara no n’hi ha però sí que tenen joves jugadors i altres de més veterans que potser ara competeixen en entitats d’altres municipis.

El Priorat és actualment l’única comarca del Camp de Tarragona on no hi ha cap escola que participi en el projecte i tampoc cap club d’escacs en actiu. Amigó explica que va fer una xerrada el juny passat als Serveis Educatius de Falset. “Hi van assistir uns 25 mestres de la comarca i estaven molt engrescats a obrir un curs de formació d’escacs per al curs 2016-17. Hi havia escoles amb moltes ganes d’entrar al projecte i estic segura que aquest curs en tindrem alguna”, comenta la directiva. Amigó considera que d’aquí dos anys, quan els primers estudiants hagin completat tot el cicle de primària fent escacs, podran avaluar els beneficis d’aquest projecte per als alumnes.

Més continguts de

El + vist

El + comentat