CAMPOS
Balears 16/07/2014

Patrimoni fa reduir l’envergadura de l’autopista Campos-Llucmajor

Se suprimeix un enllaç i no es tocarà l’antic traçat del tren

Margalida Bonnín
2 min

CamposLa comissió de Patrimoni Històric del Consell de Mallorca va donar ahir llum verda al projecte de desdoblament de la carretera que uneix Campos i Llucmajor, amb algunes modificacions que en redueixen l’impacte. Les observacions dels tècnics han fet suprimir l’enllaç de Son Sala -el de més a prop de Campos-, que havia d’ocupar 62.000 m2, i modificar el de Son Gabriela, on es construirà una rotonda elevada. Els canvis estan motivats per la protecció del patrimoni etnològic (parets, barraques, etc.) i paisatgístic; i per la conservació de la via fèrria que unia Palma amb Santanyí. En el primer projecte, els dos enllaços havien de ser de grans dimensions, amb un pont i dues rotondes laterals cadascun. La mitjana que separa els dos sentits de circulació, passarà de 10 a 6 metres d’ample.

Per altra banda, també s’haurà de modificar el traçat del vial de servei que havia de passar per l’avenc de Son Muletó i que finalment anirà per darrere. L’associació per a la conservació del patrimoni, ARCA, ja havia al·legat contra la destrucció de la galeria subterrània que drena les aigües de pluja cap a l’avenc i que podria ser de factura islàmica.

Els altres elements patrimonials que s’han tingut en compte són la barraca de Son Isern, que es desmuntarà i es traslladarà a un altre lloc; i les parets seques. D’aquestes, se’n farà un detall tipus per reconstruir les que s’esbuquin durant les obres. Així mateix, també s’haurà de dur el control arqueològic de les obres que el Consell no havia previst en el seu projecte inicial.

Els canvis en el projecte es van aprovar per unanimitat a la ponència tècnica de Patrimoni. Ahir els vots del PP hi donaren el vistiplau polític, amb l’abstenció del PSOE i els vots en contra de MÉS. Joan Font, portaveu dels econacionalistes, alertà que la carretera serà una “autopista” i no un desdoblament, tal com l’anomena la institució insular. El conseller de Territori, Mauricio Rovira, indicà ahir que el més probable és que les obres puguin licitar-se després de l’estiu.

Contra la variant nord d’Inca

L’altre gran projecte del Consell en matèria de carreteres, la variant nord d’Inca, està començant a mobilitzar la societat civil en contra. La setmana passada es va crear l’associació ‘No a la variant nord d’Inca’, amb l’objectiu principal de donar a conèixer el projecte a la població perquè l’entengui. El seu president, Pedro Ripoll, lamentà ahir que les institucions no duguin a terme aquesta tasca i alertà de l’important impacte paisatgístic que tindrà la nova via tal com està projectada.

L’associació ha elaborat un vídeo divulgatiu que es pot consultar a Youtube, en què acusa el Consell de Mallorca i l’Ajuntament d’Inca de desinformació i posa l’accent en els efectes negatius per a l’economia local que pot tenir la nova infraestructura.

stats