Balanç del primer mig any de mandat de la nova junta de la Coordinadora

Repàs de les accions en drets televisius, patrocinis, comissions de treball i comunicació

La nova junta de la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya ja ha superat el seu primer mig any de mandat, en què ha destacat per haver resolt la qüestió dels drets televisius i haver aconseguit nous recursos per poder cobrir les assegurances mèdiques de les colles. És per això que, a manera de titular, la presidenta de la CCCC, Inés Solé, en fa un balanç positiu, però detalla les ganes de seguir assolint les línies marcades.

Drets televisius

En l'assemblea de la Coordinadora a Manresa el 17 de març es va ratificar l'acord que permetia iniciar la negociació col·lectiva de les colles a través de la mateixa Coordinadora amb els operadors televisius. Aquest fet, per tant, posava de manifest la voluntat de la nova junta de tancar les ferides de la temporada anterior i permetre que les actuacions castelleres es poguessin veure per la televisió.

Dies abans de Sant Joan, a més, es va oficialitzar l'acord de difusió televisiva entre la CCCC, la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) i La Xarxa. Entre els acords també es va presentar la nova plataforma Xala. Inés Solé explica que els ha arribat la informació i aclareix que es va presentar com una prova pilot. "Ens hem permès la llicència, en aquest primer any de patrocini, de donar-los uns mesos de marge, veure els resultats i saber exactament què volen", diu la presidenta, i assegura que ja han deixat per escrit que es tornaran a asseure a final de temporada per fer balanç del cost i el benefici que suposa la nova plataforma. De totes maneres, la presidenta considera que "creiem que és bo que hi hagi un experiment televisiu amb una aposta al darrere".

Patrocinis

Des de l'elecció de la nova junta de la Coordinadora es va deixar clar que l'entitat havia de buscar nous recursos si no volia trobar-se amb problemes a l'hora de cobrir les assegurances mèdiques dels castellers. És per això que un dels eixos principals del mandat és trobar patrocinis. Aquest any s'ha renovat el patrocini de 40.000 € de Sorea i s'hi ha afegit el de La Xarxa.

Solé afirma que "ara mateix a curt termini tenim el tema resolt, però a llarg termini la Coordinadora tindria un problema". Per això creu que s'ha de seguir treballant, perquè "una de les responsabilitats de l'actual junta és vetllar pel futur". Entre els nous recursos que s'estan buscant hi ha les aliances amb les diputacions, nous patrocinadors i la renovació dels contractes.

Un dels contractes més destacats que s'està revisant és el d'Estrella Damm, que exerceix de patrocinador oficial de la Coordinadora. La presidenta explica que s'està actualitzant el contracte perquè "el que no podem fer és anar amb convenis de fa més de 10 anys que no estan al dia de què són actualment els castells". A més, afirma que el contracte que hi havia no s'adaptava a la realitat i que, per tant, "ara estem treballant per saber què volem, on som i què no volem".

Entre els diferents vessants que cal actualitzar Solé esmenta que, a més de l'aportació de Damm per cobrir les assegurances, s'està treballant perquè les colles notin el suport de manera directa. Finalment, la presidenta conclou que "si ho fem bé podem arribar a molt bons acords entre la XAL, Damm i la Coordinadora". "Ells tenen la capacitat i nosaltres ens hem de vendre de la millor manera perquè sigui així", afirma Solé.

Les noves comissions de treball

La junta de la Coordinadora gestiona actualment quatre grups de treball: igualtat, drets d'imatge, patrocinis i seguretat, a més dels dotze grups territorials. Tots quatre grups ja estan en funcionament, i la comissió d'igualtat és la que més s'ha reunit. Està dividida en tres àmbits: gènere, homofòbia i racisme, i desenvolupa una tasca que la presidenta vol "que es faci des d'un òrgan suprem, un treball que legitimi  qualsevol colla a desenvolupar aquestes accions".

Entre les accions de la comissió de gènere, per exemple, hi ha els protocols d'acció, creació de punts liles i proteccions de diferents situacions. Solé també esmenta que "el fet que moltes colles hagin creat una comissió d'aquestes el darrer any i mig posa de manifest que hi ha un problema i s'hi ha de fer front" tallant-lo "de soca-rel però des de dalt", perquè considera que no és una qüestió tant d'urgència però sí de preocupació. Alhora la presidenta també confirma que, a més de les jornades de prevenció de lesions i de gestió, també es volen engegar les jornades d'igualtat.

Una altra comissió que s'ha iniciat és la de seguretat, i s'han detallat els punts que ha de treballar: redacció del protocol d'actuació davant de situacions de crisi, millora de la comunicació en temes de seguretat i prevenció, manual de recomanacions de seguretat per a l'organització d'una diada castellera, seguiment de l'ús, millores, viabilitat i idoneïtat de la soca a l'antiga, i estudi sobre recomanacions de dimensions de les pinyes.

Nova planificació comunicativa

Entre els diferents vessants que cal anar treballant, a més dels esmentats, hi ha una nova planificació comunicativa de la CCCC. Actualment a les xarxes socials es poden trobar dos perfils diferenciats: el de la Coordinadora mateixa i el de la marca Castells. Això, segons Solé, feia que hi hagués dualitat de missatges, pèrdua de força, d'imatge i de contundència. La presidenta explica que "ara s'ha fet una aposta clara per la simbologia dels castells i les colles castelleres de Catalunya", perquè, "si som una coordinadora de colles castelleres, el que ens defineix més són els castells".

Entre les altres millores, a més, també s'està gestant una nova pàgina web, que Solé considera que "ha de ser una eina interna i externa". També creu que hi ha d'haver una intranet potent per a totes les colles amb un repositori de documentació necessària.

Més continguts de