Quins factors condicionen a l'hora d'actuar en un recinte tancat?

Les diades que se celebren en pavellons o locals acostumen a tenir un nivell inferior de l'esperat

Aquest any, especialment a inici de temporada i en les últimes setmanes, s'han celebrat diverses actuacions en un recinte tancat a causa de les condicions climatològiques adverses. Els resultats en aquestes actuacions no han fet més que confirmar una evidència, amb l'excepció extraordinària dels Moxiganguers d'Igualada, que van completar el segon 3d9f del seu historial al seu local d'assaig: que les colles acostumen a rebaixar les seves intencions del programa de castells. Però quins són els factors que obliguen les juntes directives a prendre aquesta decisió?

La primera circumstància que és imprescindible tenir en compte és l'alçada del recinte on s'actua. Especialment en castells de vuit o de nou, cal tenir la vista posada en el sostre i saber si el castell hi cap. A més, bastants d'aquests recintes tenen algun espai concret amb una alçada elevada, però que queda encaixonat entre diferents bigues o conductes d'aigua o ventilació que dificulten l'execució del castell.

Un altre fet objectiu que també entra en joc és la capacitat de mobilitzar camises pròpies, ja que en actuacions en què es preveu pluja les colles acostumen a arrossegar un gruix de gent inferior, fet pel qual es poden veure obligats a renunciar a algun castell. És per això que en cas que ja tinguin un espai interior reservat, les colles informen els seus castellers que l'actuació es farà encara que plogui. Tot i això, la baixada de gent és substancial en comparació amb una que es desenvolupi en les condicions ideals.

Un cop analitzats aquests factors, també s'han de considerar els elements subjectius que es diferencien en les actuacions a plaça. Un dels principals és que aquestes diades en recintes tancats, de la mateixa manera que baixes en efectius propis, tenen molt menys públic que a l'exterior. Aquest fet provoca que l'actuació es desenvolupi en un ambient desangelat, una sensació que es contagia als castellers, que hi arriben amb un grau de tensió més baix. En algunes ocasions, alhora, aquestes actuacions comencen amb un retard considerable davant del dubte d'actuar a plaça o a cobert, amb l'afegit del desplaçament cap al recinte tancat.

Finalment, un últim element que condiciona és el soroll que es genera durant l'execució del castell. En aquests espais el toc de castells ressona a tot el recinte, cosa que complica la comunicació tant entre els castellers que són a dins del castell com amb els de fora del castell. Tots aquests factors, per tant, són els que tenen en compte els dirigents de la colla en una actuació a cobert, que obliga, en gran part, han de renunciar a part dels seus objectius.

Més continguts de