Com et vol convèncer Line perquè deixis WhatsApp?

L'aplicació planta batalla al front de la missatgeria instantània però també al terreny d'Skype, al de les xarxes socials, als jocs i aviat fins i tot al del pagament amb el mòbil, al de l''streaming' de música i al del menjar a domicili

Enric Borràs
6 min
Line patrocina la pista de gel Bargelona a la plaça de Catalunya / E. B.

BarcelonaLa directora d'Innovació i Màrqueting a Europa de l'aplicació per a mòbils Line, Adriana Arias, afirma que tenen 18 milions d'usuaris registrats a l'estat espanyol, però no diu quants d'aquests la fan servir. I és que, tot i que Line ofereix molts més serveis a part de la missatgeria instantània, s'ha convertit en l'alternativa més coneguda a WhatsApp, amb molts usuaris que la tenen instal·lada al mòbil que no la fan servir habitualment però que hi recorren quan WhatsApp pateix alguna fallada important o per conversar amb alguns contactes concrets.

Line vol trencar aquesta dinàmica i per això ha posat en marxa una potent campanya de màrqueting a espanya amb anuncis de televisió i accions més locals, com el patrocini de la pista de gel de la plaça de Catalunya de Barcelona, la Bargelona, on els qui tinguin Line al mòbil podran accedir al recinte per una entrada diferent, teòricament més ràpida. Quins arguments pensa fer servir Line per convèncer-te perquè deixis WhatsApp i et passis a la seva aplicació? Aquests són els principals:

Telefonades i videotrucades a un sol clic

"Xateges amb algú i amb un sol clic li pots veure la cara en una videotelefonada", explica Arias, i recorda que la principal aplicació de la competència -WhatsApp- no ofereix aquesta característica, tot i que sí que la tenen Skype o Hangouts, per exemple. Line ofereix videoconferències i trucades de veu gratuïtes als altres usuaris de la xarxa i també la possibilitat de trucar a un preu reduït a través d'internet a telèfons convencionals. La integració del xat amb les trucades i les videoconferències és el mascaró de proa amb què Line vol fer forat al mercat estatal i això es nota en els anuncis que ha fet per a la televisió:

Al món, usen Line 170 milions de persones de 230 països cada mes i des que el servei de trucades es va posar en marxa l'octubre de 2011 ja se n'han fet 15.000 milions, incloent-hi les videoconferències. Line té l'avantatge -respecte WhatsApp- que també hi podeu fer servir el vostre compte des d'un ordinador o tauleta, no només amb el mòbil, i això fa que l'aplicació sigui més versàtil per a les videoconferències.

'Stickers', l'evolució de les emoticones

Les emoticones estan superades, o això pensa Line, que ha convertit els 'stickers' -il·lustracions estàtiques o animades per expressar conceptes o emocions- en una font de negoci i un dels seus atractius principals. N'hi ha de gratuïts i d'altres que es venen i s'han convertit en un 20% del volum de negoci de la companyia. Al Japó, el país on va començar Line, un equip d'uns 200 il·lustradors i dissenyadors hi treballa fent-ne per a tot el món, però Line també en fa d'especials per a països concrets, com aquests basats en 'Torrente 5', i ha obert un mercat on qualsevol pot publicar-ne i vendre'n. Els dies bons s'hi venen 'stickers' per valor de 225.000 euros, segons Arias.

Confiança i seguretat, però sense codi obert

"Quantes vegades recordes que hagi caigut Line?", demana Arias. I té raó. S'han publicat força notícies de caigudes i problemes amb WhatsApp aquest any, i de Line no. Però això també passa perquè WhatsApp és aquí la principal aplicació de missatgeria instantània i la que afecta més gent si pateix problemes. Segons Arias, però, tenen especialment en compte el servei a l'usuari, amb els missatges i amb les trucades. I la seguretat.

Line manté que tots els missatges que s'envien amb la seva aplicació es xifren. Els dels xats normals, al servidor, i els dels xats secrets, al telèfon de l'usuari mateix, de manera que ni tan sols Line els hauria de poder llegir encara que alguna autoritat judicial ho exigeixi. També s'encripten les telefonades a través de l protocol SRTP (Secure Real-time Transport Protocol). Però el codi de l'aplicació de Line és tancat de manera que ningú de fora de l'empresa o que no estigui autoritzat per Line pot comprovar fins a quin punt aquest xifratges són segurs. Seguretat? Sí, però només si et fies de Line.

WhatsApp ha començat ara a encriptar ara els missatges i però Line també permet programar els xats perquè tot el que s'hi enviï s'esborri tot sol dels dos telèfons mòbils implicats quan hagi passat un temps determinat. Telegram també té totes dues opcions, i a sí que té el codi font obert de manera que qualsevol expert el pot comprovar, però Line té un as a la màniga més: es pot protegir l'aplicació amb una contrasenya. Totes aquestes mesures, sumant-hi que Line no delata a quina hora s'ha connectat a l'aplicació l'interlocutor, fan que sigui una eina més respectuosa amb la intimitat que no WhatsApp.

Espanya és un mercat prioritari. I el català, on queda?

Els països on és més forta Line són el Japó -d'on és originària l'aplicació-, Tailàndia, la Índia, Indonèsia, Mèxic, Argentina i Colòmbia. A Europa la seu de Line és a Madrid. Hi treballa un equip de vuit persones cinc de les quals es dediquen a Espanya. És el mercat europeu on ha crescut més ràpid l'aplicació i on es fa servir més, tot i que Line no ho va buscar, s'hi va trobar. Primer, explica Arias, amb l'èxit de l'aplicació Line Camera -hi ha 75 aplicacions en l'univers Line- i després amb les descàrregues massives de Line quan WhatsApp va començar a fer pagar i cada vegada que patia una fallada. Al final els japonesos van desembarcar a Madrid convençuts que seria la porta d'entrada a Europa. Països com França i Alemanya són "mercats més lents" pel que fa a les aplicacions de missatgeria, segons Arias; no en fan tant ús.

Anunci de Line a la pista de Bargelona / LINE

Per això Line emet anuncis a la televisió, ha desembarcat a la pista de Bargelona i ha organitzat un concurs de disseny d''stickers' entre els estudiants d'IED Barcelona. Espanya és el primer lloc d'Europa on Line té previst de fer arribar alguns dels seus nous productes i, evidentment, l'aplicació s'ha traduït a l'espanyol. Arias explica que Line té versions en 200 idiomes diferents. Però tot i que els anuncis a la pista de gel de la plaça de Catalunya són en català, Line no té cap versió en aquest idioma. Ni té cap data prevista per fer-la pública. De moment, diu Arias, estan "considerant" si ho faran o no, perquè cada versió lingüística té un cost prou alt com perquè no es plantegin fer-la si no els ha de sortir a compte.

Pagar als comerços, menjar a domicili i 'streaming' de música, els propers fronts

Al Japó Line ja ha posat en marxa un servei de pagaments en comerços a través de l'aplicació, un altre per encarregar menjar a domicili i un més de mapes de centres comercials i galeries comercials subterrànies. Com un GPS d'interiors. Quan aquests serveis arribin a Europa, si és que ho fan, primer aterraran a Espanya. El que té més possibilitats d'acabar-hi arribant, per ara, és el Line Pay, que permetria pagar des d'un restaurant a una botiga qualsevol a través del telèfon mòbil i carregant-ho a la tarja de crèdit. Però Line també es planteja fer-hi desembarcar un servei de música en 'streaming' a l'estil d'Spotify. De moment aquests serveis són projectes fora del Japó i caldrà esperar per veure'ls aquí.

'All in one', una aplicació per a gairebé tot... i fins i tot massa

A banda dels possibles serveis que Line pot posar en marxa més endavant, Line ja compta amb una xarxa social pròpia, on els usuaris poden actualitzar el seu estat a l'estil de Facebook i Twitter. El perfil oficial de Coca-Cola a Espanya, per exemple, hi té 1,2 milions de seguidors, més que a Facebook i a Twitter. L'única institució de l'estat espanyol que hi és present és Barcelona Cultura, de l'Ajuntament, i té 90.000 seguidors. Però aquestes xifres no volen dir que els usuaris hi publiquin gaires actualitzacions, només que afegeixen els perfils que hi ha perquè els regalen 'stickers', participar en promocions de màrqueting, etc.

Un altre dels punts forts de Line són els jocs, que representen el 60% dels ingressos de la companyia. Entre la missatgeria instantània, les videoconferències, la xarxa social, el màrqueting, la càmera i l'editor de fotografies de Line, els jocs i els 'stickers' Line és un monstre d'aplicació. I això sense comptar que forma part d'una família de 75 aplicacions més. No és un servei de missatgeria, fa moltes més coses. Tantes, que costa explicar què és i Arias reconeix que fins i tot és un "repte" aconseguir transmetre-ho. Els qui només busquen un sistema fàcil i eficaç per enviar missatges de text és fàcil que sentin que Line els va gran, que els sobren opcions i que, més que res, els molesten.

L'argument que no farà servir Line: és ideal per a infidels

Les opcions de xifratge, missatges que s'esborren tots sols passada una estona i de poder fer que calgui una contrasenya diferent per obrir Line la converteixen una aplicació ideal per als qui tenen alguna cosa per amagar a la parella. I, com que és gratuïta i es tracta d'una de les alternatives principals al WhatsApp, no és sospitós que algú tingui Line el mòbil ni és estrany que la faci servir. És una eina discreta ideal per mantenir les infidelitats al marge de la parella prou estesa com perquè fins i tot hagi sortit a la novel·la 'L'altra' de Marta Rojals. Evidentment Line no farà servir aquests arguments per publicitar-se, jugarien en contra seva, i Adriana Arias tan sols riu quan algú li comenta aquest ús.

stats