LITERATURA

El MOT explorarà la relació entre llibres i art

Manuel Baixauli, Tracy Chevalier, Fresán i Heather Rose, entre els autors convidats

La setena edició del MOT, Festival de Literatura Olot-Girona, explorarà les diverses disciplines artístiques que viuen i conflueixen en els llibres. El festival, comissariat per la historiadora de l’art Glòria Bosch Mir, vol posar èmfasi en el fet que, com a lectors, quan avancem en la narració d’un llibre, com també en els diàlegs i en els silencis que conté, la paraula es transforma en imatges. I aquestes imatges, inevitablement, se sumen a les nostres experiències per acabar formant un gran collage.

Lectures i relectures

“Cada lectura, i sobretot cada relectura, ens porta cap a altres registres, com si l’escriptura fos un parèntesi obert que mai no es tanca o les diferents capes d’una pell que es transforma cap a una transparència infinita”, diu Bosch Mir.El MOT començarà a Girona el 26 de març i acabarà a Olot el 4 d’abril. Manuel Baixauli, Tracy Chevalier, Rodrigo Fresán, Alicia Kopf, Jordi Lara, Perejaume, Heather Rose i Irene Solà són alguns dels quaranta autors que participaran en aquesta edició. Tant ells com les escenes i els personatges que apareixen als seus llibres “tenen com a eix de referència aquest crear interdisciplinari que s’integra en l’escriptura”, explica la comissària.

Converses entre autors

Com ja és habitual, les converses entre autors i especialistes constituiran el nucli de la programació del festival, que s’estén de dijous a dissabte en dues setmanes consecutives. A més, els dissabtes al matí tindrà lloc el ver-MOT, que, com suggereix el nom, és una trobada més distesa entre tres o quatre autors al voltant d’un vermut. Finalment, completaran el MOT les activitats que s’apleguen sota el paraigua del +MOT, organitzades per entitats i associacions en relació amb el tema d’enguany a cadascuna de les dues ciutats.

La imatge gràfica del MOT 2020 ha anat a càrrec de l’estudi de disseny gràfic Vellut, que treballa des del Baix Empordà. A través d’una sèrie d’imatges al·legòriques s’intenta donar una gran rellevància a la creació: un procés totalment abstracte que es basa en la unió d’un conjunt d’elements (records, coneixements, experiències, referències...) per dotar-los de nous significats.

El MOT arriba a la seva setena edició amb un públic més que consolidat. El festival va començar a avançar el 2014, comissariat per David Roas, i es va dedicar a la literatura fantàstica. El 2015 va ser Mita Casacuberta qui va fer de comissària i va pensar un MOT al voltant d’escriure ciutats. L’any següent, el 2016, Casacuberta es va centrar en les vides escrites, i el 2017 va voler que la literatura que escrivia el passat en fos la protagonista. El 2018 el comissariat va anar a càrrec de Josep Ramoneda i llavors el fil conductor va ser la literatura de compromís i de l’experiència. Finalment, el 2019, les quatre ribes de la Mediterrània, amb Manuel Forcano com a comissari, van ser les protagonistes d’un festival que cada any agafa més renom.

Connexions creatives

Glòria Bosch Mir s’ha interessat sempre per les connexions que es generen des d’una actitud creativa i ha col·laborat amb persones vinculades a múltiples disciplines i problemàtiques socials, amb projectes com Relectures (1996-2001), Cegueses (1997), Una cambra pròpia (1999) o Qui soc? (2000). S’endinsa en el món de l’art des d’una relació constant amb la literatura i les arts visuals, amb exposicions, publicacions i investigacions en què parteix d’indicis i relacions obertes. Aquesta reflexió interdisciplinària la traslladarà a la 7a edició del MOT.

Més continguts de