COMUNICACIÓ

Els ajuntaments petits també volen sortir als mitjans

Una guia ofereix consells per difondre la informació

Els comunicòlegs Marc Sureda, cap de premsa de Llagostera i de Riudellots de la Selva i soci fundador de Canal Ajuntament, i Lourdes Torres, periodista de l’oficina del portaveu dels Mossos d’Esquadra de Girona, acaben de presentar el Manual de comunicació per a ajuntaments petits (i no tan petits). La guia serà distribuïda a la majoria dels ajuntaments del país (la Diputació de Girona n’ha fet una edició per als gironins) i ja preparen una edició ampliada en castellà per a la resta de l’Estat.

El manual aporta idees, exemples i bones pràctiques que poden ajudar a millorar la difusió de les informacions d’interès generades pels municipis. El treball és fruit de l’experiència personal dels autors en el camp de la comunicació institucional i d’un treball de camp en què s’han enquestat 16 periodistes en actiu de diversos mitjans de comunicació (premsa escrita, ràdio, televisió, agències i digitals) i d’on han sortit idees per a aquest manual de comunicació. Sureda adverteix que no pretenen “establir càtedra ni fer una tesi doctoral, sinó oferir eines, consells, estratègies que ajudin a connectar els ajuntaments petits amb els mitjans de comunicació”.

Copiar i enganxar

Entre les coses que Sureda adverteix que cal evitar hi ha l’enviament de les notes de premsa en PDF, perquè dificulten la seva manipulació. En aquest punt, admet que des dels mitjans cada cop es treballa menys la informació, s’executa el copiar i enganxar i es troba a faltar el contrast de les notícies. “Des del punt de vista de l’emissor, és perfecte, perquè sovint ens publiquen íntegrament la nota de premsa, ara, entenc que això va en detriment del bon periodisme”. El que queda clar, per a Sureda, és que pots vendre informació interessada, però cal que sigui veraç. “El que no pots fer és anar venent motos, perquè al final ningú no te les comprarà”.

En el pròleg de la guia, Joan Giraut, que és alcalde de Platja d’Aro i president de la Diputació de Girona, destaca que “els mecanismes que fan possible la comunicació entre un ajuntament i un mitjà de comunicació són una gran incògnita per a molts alcaldes, regidors i funcionaris d’ajuntaments petits (i no tan petits)”.

Creativitat i inspiració

Lourdes Torres diu que el manual “pretén motivar la creativitat i la inspiració dels ajuntaments com a valuosa font d’informació i estimular la relació dels ajuntaments amb els mitjans”. El Manual de comunicació per a ajuntaments petits (i no tan petits) estarà a disposició dels ajuntaments i del públic en general en format PDF a les xarxes socials de la Diputació de Girona i properament s’obrirà una llista de reproducció al canal Youtube de la #ddgi amb consells pràctics.

El Canal Ajuntament (www.canalajuntament.cat), que gestiona el periodista Marc Sureda, ja té uns 40 municipis associats. En la seva plana web ofereixen diferents serveis als municipis, com la difusió de les notes informatives als mitjans de l’àrea d’influència i també la redacció de notes de premsa i apunts diversos a partir de la informació en brut que els serveixen els regidors i tècnics.

Més continguts de

El + vist

El + comentat