Comarques Gironines 29/04/2021

L’altaveu dels 'gamers' en el món de l’entreteniment

El Girona FC inclou la branca dels 'e-sports' en el seu pla estratègic de transformació digital

6 min
Dani Vigara, gamer oficial del Girona FC.

GironaEn els últims anys, la popularitat del sector e-sports, reconeguda com a modalitat esportiva, ha crescut una barbaritat, i ha cobert quotes d’audiència que superen els 225 milions de persones. El Girona FC, de la mà de la Lliga de Futbol Professional, s’hi va introduir a finals del 2019, com explica Aran Navarro (Vilassar de Mar, 1987), el seu director de màrqueting: “Teníem clar que un club de futbol ha d’anar més enllà del futbol, ha d’oferir més coses. Continguts nous, innovadors, diferents. Això ens permet interactuar amb gent amb qui no hauríem interactuat. Especialment, amb un segment d’una franja d’edat més jove, amb qui habitualment costa connectar. És una estratègia d’impacte, perquè molts ni tan sols són aficionats del nostre equip o del futbol. De fet, no cal ni que siguin catalans; perquè avui dia podem arribar a qualsevol punt del planeta. Qualsevol pot veure l’escut del Girona i preguntar-se qui som, i això els genera un interès que no existia”. Diversos estudis situen entre els 12 i els 25 anys el públic a captar. “És cert, perquè quan són petits van a l’estadi acompanyats dels pares; però arriba un moment en què comencen a ser joves, deixen d’anar amb la família, no tenen diners perquè encara estan estudiant i això els porta a desconnectar o centrar-se en altres coses. I per no perdre’ls s’han de buscar alternatives”, resumeix Navarro.

La societat canvia

És curiós comprovar la velocitat amb què el temps avança. En ple 2021, el món viu alimentat pel consumisme. Ho volem tot i ho volem ja, no hi ha minut per perdre. També ho compartim a les nostres xarxes socials, no fos cas que guardéssim algun secret. Una de les branques que més ho està aprofitant és la dels gamers, la definició del qual vindria a ser “la d’aquella persona que es caracteritza per jugar amb gran dedicació i interès als videojocs i tenir-hi un coneixement extens”. El centre de gravetat d’un seguidor d’un club ja no gira exclusivament en el futbol. “Si la societat canvia, tu canvies amb ella. Actualment costa molt estar-se assegut al sofà i atent a la televisió durant els noranta minuts d’un partit. Fins i tot, si qui juga és el teu propi equip. Una altra cosa és estar a l’estadi; però si ets a casa, l’atenció disminueix. T’aixeques, vas a la nevera, mires el telèfon, obres les aplicacions que tinguis. Avui dia la gent no se centra en una única cosa. Llavors, no està mirant el partit i prou. I si això passa el Girona ha d’oferir propostes i varietat perquè sigui de la manera que sigui ens busquin a nosaltres”, opina Navarro.

Un draft online a la recerca d'un jugador

Dani Vigara (Sabadell, 2000) és el gamer oficial del conjunt blanc-i-vermell, i participa en les múltiples competicions que es desenvolupen al llarg de la temporada. “Soc com qualsevol noi normal que s’ha passat un munt de tardes jugant a la PlayStation amb els amics. ¿Qui no ho ha fet, això? El que sí que reconec és que no pensava pas dedicar-m’hi ni tenir l’oportunitat que estic tenint. Sort que m'hi van insistir...”, rememora, visualitzant la tarda en què un amic li va proposar que s’apuntés a un torneig. “Resulta que hi havia jugadors professionals, seduïts perquè els premis econòmics eren molt bons, i vaig guanyar”. Poc després, el Girona va organitzar un draft online –va haver-hi més de 350 inscripcions, tota una allau– a la recerca d’un jugador. Vigara, animat per una agència de representació que es va posar en contacte amb ell, va ser l’escollit. Navarro agafa la paraula: “És molt positiu que es vinculi l’entitat a grans esdeveniments, i un orgull situar el nostre escut a escala internacional. L’acord entre la Lliga i EA Sports (el creador del famós joc de futbol FIFA) ha reforçat la inversió en retransmissions, amb partits en directe i un nivell molt elevat de continguts. El món dels gamers cada cop s’anirà professionalitzant més”, admet.

Els partits del Girona s’han arribat a emetre pel canal Partidazo de Movistar, un vehicle molt potent, ja que gaudeix dels drets del partit més interessant de cada jornada de la Primera i la Segona Divisió. La visibilitat que han proporcionat els e-sports a l’entitat catalana s’ha traduït en patrocinis, un fet que repercuteix positivament a la tresoreria. “Cuidar correctament la imatge, amb l’afegit dels reconeixements obtinguts, ha contribuït que moltes marques s’hagin interessat en sumar-se al projecte. Quan vam començar ho vèiem com una cosa molt llunyana, perquè no podem oblidar que al principi tothom experimenta”, raona Navarro. McDonald’s, en exclusivitat i amb presència a la samarreta que fa servir Vigara en els tornejos, i Frit Ravich s’han unit a l’aventura del Girona.

Interacció amb l'usuari

Navarro destaca la competitivitat que hi ha dins del sector de l’entreteniment. Perquè fer-se un lloc mai és fàcil, però encara ho és menys quan el ventall per triar és tan ampli com actualment. “Hem de tenir-ho tot present. Els clubs que també s’han vinculat a aquesta iniciativa són rivals directes, però també ho és qualsevol plataforma. Parlem de Netflix o HBO, per citar dos exemples. Més oposició no ajuda a vendre el producte. Per això ens intentem reinventar i les solucions que proposem formen part de la nostra transformació digital”. Arribats a aquest punt, agafa forma la interacció amb l’usuari amb l’objectiu de fer-lo sentir partícip de l’experiència. Els consumidors de videojocs no es conformen només amb agafar el Girona, pujar-lo a Primera o guanyar la Champions League. Volen ser els protagonistes. “Fem força directes periòdicament amb el Dani, també amb la presència de futbolistes del primer equip (Bárcenas, Monchu o Valery són tres dels que més juguen). A la plataforma Twitch llegeixen el que la gent els va escrivint mentre juguen, ho comenten i responen. Això genera una vivència positiva, per les dues parts”, afegeix, i reconeix: “La pandèmia ens ha ajudat a accelerar certes idees que haurien trigat més a arribar en condicions normals. Vam estar àgils i ens ha funcionat, estem molt satisfets amb la resposta obtinguda”. Abans de la pandèmia, el Girona, en dies de partit a l’esplanada de Montilivi, havia organitzat diferents Fan Zones, en què hi havia la possibilitat d’enfrontar-se a una partida amb Vigara.

Notorietat en les audiències

Amb més de 10.000 seguidors a les xarxes socials, Vigara acumula més de 90.000 visualitzacions a Twicht, amb punts àlgids de 2.000 persones simultàniament en una transmissió online. “Sorprèn perquè no s’havia vist mai una aposta com la que hi ha ara, sobretot a escala estatal. La gent no té massa idea de tot el que es mou al darrere, però l’organització és bestial i és un univers molt complex”, diu el jugador del Girona, que utilitza el pseudònim de ByDani9, i continua: “El mercat és molt intens, perquè cada cop surten més candidats en una edat més jove. La cultura dels gamers és una potència; s’estan creant molts equips i s’hi involucren empresaris i patrocinadors. A més, la propaganda fa que l’ascendència sigui inevitable: futbolistes consagrats com Agüero o Courtois, quan participen, o celebritats com l’Ibai Llanos, aplanen molt el camí”. Vigara, estudiant de segon any de periodisme, creu que en un futur podrà viure dels videojocs. “Ho puc aconseguir, esclar; però no deixaré de costat la carrera. No m’està costant compaginar-ho: al matí vaig a la universitat i a les tardes m’hi poso dues o tres horetes. Darrerament, molts joves viuen sent gamers. És una feina més, un ofici tan digne com qualsevol altre. I algun dels que en viuen està per sota meu en resultats. Hi haurà opcions de treballar segur, tot i que si no en trobo, m’especialitzaré en el vessant de community manager, generant continguts a les xarxes, o com a analista. Ja ho veurem”.

Resultats espectaculars

La segona temporada del Girona com a equip d’e-sports està sent brillant. Els resultats són espectaculars. “No ens ho esperàvem, ni de bon tros, que el jugador escollit a través del draft arribés tan lluny a nivell estatal i internacional. És totalment inesperat i ha superat tot el que ens marcàvem”, presumeix Navarro. A l’eLaLiga, Vigara ha quedat sisè classificat en la temporada regular, en què tan sols ha perdut un partit, i s'ha classificat per a la fase final, que tindrà lloc els dies 8 i 9 de maig a les instal·lacions de Mediapro (Barcelona). El premi econòmic per al guanyador s’enfila als 100.000 euros i els gamers pràcticament són tractats com estrelles de rock. “Tenim un media day previ, en què donem entrevistes. Ens concentrem en un hotel i allà ens ho fan tot: desplaçaments, menjar, descans, etc. També disposem de boxs personalitzats per entrenar. És una passada”, descriu Vigara, que aquest cap de setmana disputarà l’eChampions, una competició internacional. La cirereta la posa l’accés al Play-off Mundial, l’esglaó anterior al Mundial que es juga a l’agost, i que se situa dins del top-45 europeu. Els guanys són de 75.000 i 100.000 euros, respectivament. “Malgrat que ha pujat el rendiment dels adversaris, estem allà, en la lluita. Jo tampoc m’ho esperava, sincerament. I noto que se’m comença a respectar, perquè pràcticament soc un novell. En alguna xerrada, gent que admiro ha comentat que em considerava el jugador més infravalorat de la Lliga”, finalitza, amb la rialla de qui sap que ha trobat el seu lloc. 

stats