CRIATURES

Continuam jugant amb el llenguatge!

El Dr. Monte Bali (psiquiatre) afirma: "El millor joc del món i la jugueta més divertida de la casa ets tu"

AINA MORATINOS / MARIONA HERRERA, logopedes de Creix

En el passat article comentàvem propostes per treballar el llenguatge de 0 a 3 anys; doncs aquesta vegada continuarem jugant amb el llenguatge amb nins una mica més grans, de 3 a 6. És important conèixer el nivell maduresa dels nostres fills per poder triar jocs que els eduquin alhora que es diverteixen aprenent a comunicar-se.

Tots coneixem i hem jugat alguna vegada amb els típics jocs infantils com les endevinalles, el veig-veig o el ‘memory’, però sabíeu que hi ha moltes maneres de jugar amb tots aquests materials i a la vegada treballar molts d’aspectes del llenguatge?

A continuació proposam alguns d’aquests jocs que podem trobar fàcilment o confeccionar nosaltres mateixos.

‘Memory’: els ‘memories’ de tot tipus són un gran recurs per treballar vocabulari, memòria, camps semàntics, morfologia, ja que ofereixen una gran varietat de possibilitats en imatges o dibuixos i són fàcils de fabricar a casa amb poc material; l’únic que necessitarem serà imaginació!

Les endevinalles: també són un bon recurs per treballar el llenguatge, ja que podem modificar la dificultat segons la necessitat. Recomanam treballar-les a partir dels 4 anys i podem utilitzar recursos visuals per facilitar l’accés a la solució. Aprendre a definir una paraula segons les seves qualitats és molt important per enriquir el llenguatge i, a més, facilita la interiorització de paraules noves.

Twister: podem utilitzar el material tradicional o crear-ne un nosaltres mateixos amb cercles de colors. Aquest és un bon material per treballar les parts del cos i els colors amb els més petits (3 anys).

A què podem jugar?

A partir dels 3 anys: en aquesta etapa els nins estan aprenent a utilitzar frases completes, poden seguir més d’una instrucció a la vegada i els agrada mantenir converses.

Meteorologia: Quan ens aixecam al matí, els podem demanar que mirin per la finestra per veure quin temps fa: fa sol?, plou? hi ha niguls?

Dibuixar la llista de la compra: Retallar imatges de revistes o dibuixar ells mateixos tot el que necessitam per a casa. Ho podem fer a través de camps semàntics: fruites, verdures, coses del bany…

‘Memory’: Utilitzarem peces més grans i imatges d’ús quotidià, com per exemple fotografies d’animals, menjar, roba o fins i tot fotografies d’amics i familiars. Es tracta de col·locar imatges (sempre per parelles) d’aquelles paraules que ens interessi treballar i jugar a trobar-ne la parella. Sempre que s’agafa una fitxa el jugador l’ha de mostrar a la resta i n’ha de dir el nom en veu alta. Podem aprofitar per introduir-hi paraules noves per l’infant per tal de facilitar-ne el record.

Twister: Donarem ordres senzilles i els nins hauran de col·locar diferents parts del cos a un cercle d’un color concret.
A partir dels 4 anys: En aquesta edat ja gaudeixen molt més dels llibres; ens poden ajudar a explicar un conte o a inventar-nos històries. Pregunten sovint el “perquè” de les coses.

Què hi veus?: Quan feim un viatge en autobús o passejam podem jugar a cercar coses d’una mateixa categoria i deixar que la triï l’infant segons el seu interès.

Omplir espais en blanc: Quan llegiu contes coneguts o cantau una cançó, ens podem saltar alguna paraula i aturar-nos perquè la digui.

‘Memory’: ja tenen més vocabulari i per tant anirem introduint-hi paraules d’ús menys comú (peces de roba menys utilitzades, objectes de la casa, mitjans de transport) i també augmentarem el nombre de parelles. Podem agrupar paraules del mateix camp semàntic (fer parelles amb animals, aliments, mobles, roba) en lloc d’emparellar la mateixa imatge. Quan trobam una parella, ho ha de dir en veu altra i serà un bon moment per fixar-nos en la producció de singulars, plurals, paraules en masculí i femení; “he trobat dues gallines”, “tenc dos conills”, “he trobat una bufanda i un abric”.

Endevinalles: col·locarem diferents imatges d’objectes damunt la taula i direm la definició d’una sense dir-ne el nom, de manera que els nins hagin d’endevinar de quina paraula estam parlant. Farem les definicions a partir de la utilitat de l’objecte, del seu aspecte, la forma, el color, on podem trobar-la. Després serà el torn de l’infant i serà ell qui haurà de definir l’objecte perquè l’adult l’endevini.

A partir dels 5 anys: Explosió de vocabulari, gaudeixen del llenguatge, es riuen de les seves pròpies bromes, poden entendre tres o més ordres senzilles i entenen que les lletres i les paraules escrites signifiquen coses.

Titelles: Poden representar escenes quotidianes que ens passen a casa o representar contes que coneixen.
Cercar números i lletres quan anem passejant o a comprar.

‘Memory’: Ja són capaços de jugar amb moltes fitxes alhora i podem complicar el joc posant-hi algunes paraules d’ús comú i d’altres de noves. Aquí podem jugar a formar frases amb les parelles que trobam i jugar a formar oracions cada vegada més llargues combinant parelles o paraules de diferents camps semàntics.

Endevinalles: A 5 anys: a aquesta edat ja podem jugar amb definicions més complicades amb paraules d’ús menys comú. Podem afegir-hi, a més d’objectes d’ús quotidià, algunes imatges d’animals, professions i accions. La dinàmica del joc serà la mateixa.e

Més continguts de