INFRAESTRUCTURES
Crònica 22/06/2011

Abertis s'acosta a Goldman Sachs

El grup d'infraestructures s'ha adjudicat dues autopistes a Puerto Rico amb Goldman Sachs, i Francisco Reynés, conseller delegat d'Abertis, ha plantejat al banc d'inversió estudiar noves aliances.

I. Pujol / T. Garganté
3 min
Abertis s'acosta a Goldman Sachs

Barcelona.Abertis va poder presentar a la junta d'accionistes d'ahir l'adjudicació aconseguida hores abans de dues autopistes a Puerto Rico, per un valor de 762 milions d'euros (1.080 milions de dòlars) i durant 40 anys. Es tracta de la primera concessió directa aconseguida des del 2006 amb la francesa Sanef. El banc d'inversió nord-americà Goldman Sachs, que tindrà el 55% de la societat que gestionarà les vies ràpides porto-riquenyes, ha estat el soci amb què s'ha guanyat el concurs.

El conseller delegat d'Abertis, Francisco Reynés, va reconèixer a la roda de premsa prèvia a la junta que ha proposat a Goldman Sachs ser company de viatge "a molt llarg termini", en resposta a una pregunta sobre una possible aliança en el concurs per la gestió dels aeroports del Prat i Barajas. No obstant, Reynés va comentar que en el procés engegat per Aena "hi ha molts més interessats a venir amb Abertis que llocs disponibles".

El president del grup, Salvador Alemany, va reiterar que l'envergadura de les operacions farà que les ofertes s'articulin a través de consorcis d'empreses. La favorita per adjudicar-se el Prat és Abertis -que té seu a Barcelona- mentre que Madrid té com a referent l'operador espanyol Ferrovial. En cap cas la mateixa empresa podrà adjudicar-se les dues infraestructures, segons ha manifestat Aena. Però Alemany va fer una crida a la prudència i va dir que ni de bon tros està tot decidit.

El president va constatar que la informació sobre el concurs encara és escassa i que hi haurà molta competència internacional. De fet, la constructora alemanya Hotchief i el fons de capital risc de l'asseguradora francesa AXA ja han mostrat interès pel concurs. I s'espera que s'hi sumin operadors com OHL, Acciona, FCC, Aéroports de Paris, l'alemanya Fraport, l'holandesa Schiphol i grans fons de capital risc i bancs d'inversió internacionals.

Nous mercats

El concurs aeroportuari espanyol és el principal objectiu del grup a curt termini, però Abertis no exclou una "expansió selectiva" en altres àrees, com va dir Reynés.

De fet, l'anunci de les dues concessions guanyades a Puerto Rico, en què el grup participat per La Caixa, el fons britànic de capital risc CVC i ACS han treballat durant quatre anys, suposa un cop d'efecte per Abertis, que en els últims anys havia estat més concentrada en l'evolució orgànica dels seus negocis a causa de la crisi econòmica internacional. "Hem de tenir en compte que Puerto Rico no deixa de ser un estat nord-americà, cosa que significa que aquesta concessió pot representar una porta d'entrada als Estats Units", va assegurar Reynés.

La irrupció als EUA segueix sent una de les assignatures pendents per Abertis, sobretot després de l'operació fallida en la privatització de l'autopista Pennsylvania Turnpike, l'octubre del 2008. Llavors, Abertis, Criteria i el banc inversor Citi van formar un consorci per afrontar la concessió amb una oferta de 8.200 milions.

Una altra de les vies de creixement que vol Abertis és prolongar les concessions d'autopistes, que encara són el principal negoci del grup, amb un 76% dels ingressos. "Trobarem fórmules per proposar a les administracions l'allargament de les concessions a Espanya i a França", va dir Reynés.

La junta va aprovar una operació històrica: l'escissió dels negocis d'aparcaments i parcs logístics en la nova Saba Infraestructures. També es va aprovar l'entrada en el capital d'aquesta nova societat Torreal, vehicle inversor de l'empresari Juan Abelló, i Proa Capital. La Caixa serà soci de referència de Saba.

Abertis va tancar l'any 2010 amb una facturació de 4.106 milions d'euros i un benefici net de 662 milions. El grup té una plantilla de 12.000 treballadors.

stats