UN GEGANT DE LES INFRAESTRUCTURES
Crònica 01/02/2011

Abertis s'obre camí als Estats Units

Diversos estats dels EUA, com Virgínia, Texas, Florida i Califòrnia preveuen recórrer a les fórmules de finançament privat per renovar el seu parc d'infraestructures. És un mercat emergent i immens.

Ignasi Pujol
3 min
EUA, ACS

Barcelona.Fa temps que Abertis segueix de molt a prop el mercat nord-americà. El maig del 2008, el grup d'infraestructures amb seu a Barcelona es va adjudicar la principal privatització d'una autopista als Estats Units (EUA). El consorci liderat per Abertis -que completaven Citi i Criteria- va ser l'adjudicatari provisional de la carretera Pennsylvania Turnpike durant 75 anys. L'operació ascendia a 12.800 milions de dòlars (9.400 milions d'euros).

Abertis va acabar celebrant que aquella adjudicació provisional acabés en paper mullat en endarrerir-se els canvis legislatius que havien d'emparar el projecte. Un mes després que s'anul·lés la concessió, el setembre de 2008, va esclatar la crisi financera, un fet que hauria condicionat, i molt, el balanç d'Abertis si hagués seguit endavant el projecte de Pennsilvània.

Des d'aleshores Abertis ha seguit estudiant el mercat dels EUA des de la seva oficina de Washington. La companyia controlada per La Caixa, el fons de capital risc britànic CVC i ACS té a Puerto Rico, estat lliure associat als EUA, l'opció més madura per irrompre en el negoci de les autopistes del gegant americà. Abertis és un dels quatre preselecionats en la privatització de dos autopistes a Puerto Rico: la carretera PR-22 i la PR-5.

El grup català, que s'ha associat amb Goldman Sachs Infrastructure Partners en aquest procés, tindria com a competidores les també espanyoles Itínere i OHL, que s'han aliat amb Morgan Stanley Infrastructure i Citi Infrastructure, respectivament. La quarta preseleccionada és la concessionària brasilera CCR. Han quedat fora del concurs quatre grups més, entre els quals destaca JP Morgan Infrastructure.

Venda d'Atlantia

El pressupost del concurs rondaria els 600 milions d'euros. Curiosament, Abertis acaba d'ingressar una xifra similar (626 milions) amb la venda de la participació del 6,68% que tenia al grup italià Atlantia. Fonts del grup expliquen que encara no s'ha decidit a què es destinarà aquest ingrés, si a reduir el deute de la companyia, a adquisicions, a un dividend extraordinari o a una barreja de les tres opcions anteriors.

El concurs de Puerto Rico suposa la renovació, explotació i manteniment de les dues autopistes, que s'adjudicaran al mateix concessionari perquè es tracta de vies connectades entre si. La concessió serà de cinquanta anys.

La carretera PR-22 connecta San Juan i Hatillo al llarg de 83,7 quilòmetres i el 2009 va registrar uns ingressos de 85 milions de dòlars (62,5 milions d'euros). La PR-5 és una via de peatge de només 6,4 quilòmetres que encercla la ciutat de San Juan. El 2009 va facturar 4,2 milions de dòlars (3,1 milions d'euros).

La data límit per formalitzar una oferta definitiva és el 7 de març, i el govern local espera resoldre el concurs a finals de mes. A diferència dels seus competidors espanyols, Abertis podrà argumentar a la seva oferta que ja té presència a Puerto Rico. Concretament, hi explota la concessió del pont Teodoro Mocoso, a San Juan.

Abertis considera Puerto Rico la porta d'entrada als EUA, ja que és un estat pioner en l'ús de fórmules de col·laboració publicoprivada. Altres governs federals -ens dels quals depenen les polítiques d'infraestructures- miren de reüll Puerto Rico. Texas, Virgínia, Florida, Geòrgia, Nova Jersey i Califòrnia han plantejat en els darrers anys projectes de privatització d'infraestructures, tot i que encara no s'ha concretat cap concurs.

"Molts estats han obert un debat intern sobre aquestes fórmules de finançament perquè s'adonen que actualment els pressupostos públics ja no donen per a més i que el parc d'infraestructures està quedant obsolet", segons expliquen fonts del sector. Els experts consideren els EUA un mercat emergent amb un potencial immens en aquest àmbit.

De moment, el principal negoci d'Abertis als EUA és l'aeroportuari, tot i que globalment les autopistes suposen el 75% dels ingressos. El grup gestiona a través de la filial TBI US la concessió de l'aeroport d'Orlando Sanford i té contractes de gestió als aeroports d'Hartsfield-Jackson (Atlanta), Bob Hope de Burbank (Califòrnia), Macon (Geòrgia) i Carolina del Nord (Durham).

A banda dels EUA, el grup d'infraestructures analitza possibles oportunitats de negoci al Brasil, Xile, la Xina i l'Índia. No obstant, des del grup reconeixen que el concurs de més envergadura que es presentarà durant els propers mesos és la privatització de la gestió dels aeroports de Madrid i Barcelona, procés que Abertis segueix amb gran interès. La competència en aquests processos es preveu ferotge.

stats