INFRAESTRUCTURES
Crònica 02/04/2012

Adelson desinfla l'Eurovegas català

El magnat Sheldon Adelson ha obviat ara com ara la demanda de contenció urbanística que ahir va fer la delegació del Govern per Eurovegas. Madrid, en canvi, s'hi ha posat més bé que mai.

Albert Balanzà
3 min
Un grapat de gratacels en ple procés de construcció a Las Vegas, amb el model d'impacte urbanístic que Adelson vol importar a Espanya.

BARCELONAL'última reunió -la més important- de la delegació catalana a Las Vegas entre el conseller Lluís Recoder i l'amo de Las Vegas Sands Corporation, Sheldon Adelson, no va ser un desastre, però el màxim responsable de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat no va obtenir la resposta desitjada del magnat nord-americà en el sentit que el projecte d'Eurovegas a Catalunya hauria de rebaixar les seves pretensions d'edificabilitat per adaptar-se a la idiosincràsia de la zona. "No hem trobat l'encaix territorial del projecte a la zona de l'aeroport de Barcelona", va afirmar lacònicament Recoder després de dues hores de reunió.

Només havien passat unes hores després de la primera reunió de caràcter tècnic amb els homes d'Adelson, en què es van posar sobre la taula les idees urbanístiques i arquitectòniques que defensen les dues parts, i en què Recoder va demanar un esforç de contenció perquè la companyia estudiï un impacte d'edificabilitat més baix en el mateix espai de 800 hectàrees. Fonts coneixedores del contingut de la segona reunió amb Adelson van apuntar que aquest va ser un punt de discrepància mentre que hi va haver altres elements de l'oferta catalana, com la creació d'un consorci que gestioni les expropiacions i gestioni les llicències de manera supramunicipal, a l'estil del que es va fer amb Port Aventura, que sí que van satisfer la part nord-americana.

La ronda de contactes, que ahir es va tancar de matinada amb les explicacions de la delegació madrilenya que encapçala el conseller d'Economia de la Comunitat de Madrid, Percival Manglano, va acabar sense cap mena d'anunci oficial sobre una decisió que encara trigarà a arribar almenys un parell o tres de setmanes. Però a la delegació catalana no li ha fet gens de gràcia que Madrid, en aquesta negociació oberta, hagi posat menys impediments a la realització de la idea de Las Vegas Sands Corporation, tant en la disponibilitat de terrenys com en la flexibilitat de les lleis locals. "Madrid deixarà fer molt més el model que volen", admetia ahir un portaveu del departament.

Res és "insalvable"

De tota manera, la delegació catalana va tornar ahir cap a Barcelona amb la sensació que encara hi ha una porta ben oberta a la possibilitat d'atreure la inversió multimilionària del projecte Eurovegas o Gaudí Sands perquè l'equip de Recoder no es creu encara que la postura d'Adelson sigui "insalvable" sinó que pot respondre en certa manera a "una postura negociadora" per forçar el Govern a ser més flexible en altres qüestions.

Aquestes valoracions de la part catalana es van fer, en qualsevol cas, hores abans que s'acabessin els contactes amb Adelsoni abans que Manglano deixés anar sense gaires miraments que els esculls que hi posa la part catalana no són compartits per la seva banda. A la sortida de la reunió, el conseller madrileny va afirmar que "l'alçada dels edificis no serà un problema a Madrid, i la construcció d'una gran avinguda llarga amb edificis alts ens encaixa". Precisament aquests eren els peròs que Recoder havia apuntat en la primera reunió tècnica i que va tornar a repetir davant d'Adelson, a més de demanar-li una adequació del projecte al model arquitectònic de la Mediterrània.

Manglano, que com Recoder també va estar acompanyat en els contactes amb Las Vegas Sands Corporation pel secretari d'estat de Comerç, Jaime García-Legaz, va posar èmfasi en el fet que el projecte d'Eurovegas que a Madrid es podria encabir en 1.000 metres quadrats ubicats a Leganés no es basa només en el joc i l'oci sinó que també té un fort component atractiu per a fires i congressos. "El joc crida molt l'atenció, però aquest és un projecte que inclou congressos, fires i turisme de negocis", va reblar.

stats