INDÚSTRIA DE LES DUES RODES
Crònica 07/06/2011

Al rescat de la moto catalana

L'estratègia passa per facilitar les coses als fabricants i la indústria auxiliar, afavorir la col·laboració i, si cal, les fusions, i seguir promocionant Catalunya fora com a pol d'experts en el sector de la moto.

Elena Freixa
3 min
Garantir mínims al sector L'objectiu primordial és mantenir les 60.000 motos que es fan a Catalunya.

Barcelona.La indústria de les dues rodes ja coneix el pla estratègic amb què la Generalitat vol impulsar el futur de la motocicleta made in Catalunya . Els compromisos presentats ahir van des de canvis legislatius per acabar amb la penalització de l'ús de la moto, fins a línies de finançament i ajuts a fabricants i proveïdors autòctons perquè desenvolupin nous projectes.

Els responsables d'Indústria del Govern esperen que amb aquestes accions es podrà garantir un volum de producció que asseguri l'activitat tant dels fabricants com de tota la xarxa de proveïdors que en depenen. Encara més quan el futur de les fàbriques de les multinacionals, com Yamaha i Derbi -propietat de Piaggio-, no està garantit a Catalunya. Entre aquests dos fabricants concentren més de la meitat de la producció de motos a Catalunya, segons va reconèixer ahir el president del clúster català de la moto i director de Rieju, Jordi Riera. De les 60.000 unitats produïdes el 2010, Yamaha en va fer unes 25.000 i a Derbi n'hi corresponen unes 15.000. La resta correspon a l'activitat de la resta de petits fabricants catalans, especialitzats en la producció de motocicletes de muntanya (trial, enduro i motocròs). Ahir, a la presentació del pla, hi eren tots. Entre els fabricants hi van anar Rieju, Gas Gas, Ossa, Volta Motorbikes, Alfer, Xispa Motorbike i Sherco; i també un bon grapat de proveïdors com Manaut, JJuan i Facomsa. Derbi, tot i tenir sobre la taula el tancament de la fàbrica de Martorelles -les negociacions estan congelades fins a finals de mes- també hi va ser present. El director general d'Indústria, Joan Sureda, va ser prudent a l'hora de valorar-ho com un bon senyal de cara a les intencions de Piaggio.

L'estratègia d'afavorir la indústria autòctona, segons Sureda, té un doble objectiu: d'una banda, es garanteix activitat productiva i llocs de treball en un sector amb una llarga tradició i, de l'altra, es manté una "massa crítica suficient" per fer que Catalunya es percebi com un pol d'atracció per a possibles inversions o implantacions d'empreses estrangeres del sector de la motocicleta.

Nou permís de 'conducció rural'

Joan Sureda també va anunciar que es modificarà la llei d'accés motoritzat al medi natural i, per tant, es facilitarà la circulació d'aquests vehicles per camins forestals i boscos. La modificació de la llei està prevista dins la llei òmnibus que el Govern preveu aprovar a finals de juny. La llei proposarà la creació de la targeta verda, una llicència que permetrà l'accés de les motocicletes al medi natural sempre que es compleixin uns mínims pel que fa a l'entorn i l'amplada del camí, entre altres factors. "Volem equilibrar la situació actual; no pretenem res contra el sentit comú", va explicar el responsable d'Indústria.

L'altre canvi normatiu no depèn directament de Catalunya, però el Govern vol presentar batalla a Madrid. Es tracta de tornar a rebaixar l'edat mínima per conduir ciclomotor dels 15 als 14 anys, un canvi legislatiu que el govern espanyol va introduir l'any passat. Aleshores, en plena davallada de vendes, el sector va alertar que es donava el cop de gràcia als fabricants perquè es desincentivava la compra d'aquests vehicles, donat que als 16 anys ja es pot conduir una motocicleta de més cilindrada.

Més enllà de lleis, l'estratègia es basarà en l'acompanyament i a posar les coses fàcils. Sureda va advertir que no es destinaran diners a posar en marxa cap pla d'incentius a la compra, ni els fabricants podran comptar amb ajudes més enllà d'una partida d'un milió d'euros per a nous projectes orientats a la moto elèctrica. El que sí que es preveu és una línia de finançament sense aval de 12 milions d'euros orientada a nous models i, en el cas dels proveïdors, a afavorir fusions si cal.

stats