EL MODEL AEROPORTUARI CATALÀ
Crònica 19/03/2011

Alguaire entra en fase d'agonia

Dàmaris Torrado
3 min
UN PAISATGE CADA VEGADA MÉS DESOLAT L'aparcament exterior de l'aeroport d'Alguaire tenia ahir aquest aspecte, una imatge que exemplifica el progressiu descens d'activitat, que podria arribar al seu mínim històric a partir del 28 d'octubre, quan cap companyia operaria  des de Lleida si no s'arriba a un acord amb Air Nostrum per ampliar la temporada de vols a tot l'any.

L'aeroport d'Alguaire, el primer promogut per la Generalitat, va ser inaugurat fa poc més d'un any, i en les ultimes setmanes ha passat de la moderada satisfacció per haver aconseguit una ocupació per sobre de la prevista -ha registrat 61.000 passatgers anuals, quan se n'havien previst uns 50.000- a veure com tres companyies anunciaven que deixaven de volar des de Lleida i posaven en dubte la futura viabilitat de la infraestructura.

Pyrenair va ser la primera companyia que va anunciar que abandonava l'aeroport lleidatà. A aquest anunci el van seguir el de Vueling, que va inaugurar la infraestructura, i el de Ryanair, que aquesta setmana anunciava que deixarà de volar des de Lleida a partir del mes de juny. Així, a hores d'ara, només Air Nostrum té interès en Alguaire, ja que a l'abril rellevarà Vueling en la ruta estiuenca entre Lleida i Palma i està negociant amb la Generalitat per continuar operant des de l'aeroport lleidatà a partir de l'octubre. Però si no hi hagués acord, Alguaire es quedaria sense vols.

La fase d'agonia en què ha entrat l'aeroport no ha fet defallir, però, les institucions lleidatanes, que donen suport a l'aeroport i que reclamen de manera unitària que la Generalitat demostri el seu compromís amb Lleida apostant amb força per l'aeroport com a eina d'equilibri territorial. Aquest és el cas de l'alcalde Àngel Ros, que demana al Govern una "aposta clara, ferma i decidida per l'aeroport". "Més que una millora econòmica, s'ha de fer una millora de gestió. S'han de promoure convenis amb altres companyies, buscar contractes amb operadors turístics, aconseguir una duana de mercaderies... Estic completament convençut que l'aeroport és viable si es millora això", assegura. També el president de la Diputació de Lleida, Jaume Gilabert, demana un "esforç de la Generalitat", ja que considera l'aeroport un "element claríssim d'equilibri territorial". En aquest sentit, explica que el preocupa que no s'estiguin fent els esforços necessaris. "Entenc que no es pot cedir al xantatge econòmic de les companyies que demanen augmentar les subvencions, però s'ha d'intentar negociar i esgotar totes les possibilitats".

100 milions d'inversió

L'alcalde d'Alguaire, Antoni Perea, també demana a la Generalitat que intenti que Ryanair es quedi a Lleida. "Si Ryanair marxa, en altres aeroports no es nota, però a Lleida suposarà perdre la meitat dels 4 vols que s'ofereixen actualment", recorda. Quant a la polèmica sobre l'elevat cost de l'aeroport lleidatà, que va ser d'uns 100 milions d'euros, l'edil reconeix la importància de la inversió però recorda que equival a un intercanviador del metro de Barcelona.

Per la seva banda, Alejandro Mir, l'alcalde de Torrefarrera, poble pròxim a Alguaire, coincideix en la necessitat de buscar activitats alternatives al transport de passatgers, petició amb la qual també està d'acord el president de la Cambra de Comerç de Lleida, Joan H. Simó, que considera que s'hauria de fer un estudi per saber, per exemple, quin tipus de mercaderies es podrien exportar des de la zona.

Optimisme del Govern

La postura del Govern sobre la situació actual de l'aeroport és clara: assegura que és viable i que es trobaran alternatives a la marxa de Ryanair, amb qui es neguen a negociar. El delegat del Govern a Lleida, Ramon Farré, critica que la companyia hagi realitzat l'anunci del seu abandó de manera inesperada, mentre que Ricard Font, director general de Transport i Mobilitat, defensa les bones perspectives que té. "Els problemes que hi ha hagut amb les companyies que han marxat no han tingut res a veure amb la viabilitat", diu. A banda dels vols comercials, Font diu que s'estudien alternatives com el transport de mercaderies. En tot cas, el director general de Transport i Mobilitat recorda que l'aeroport només té un any de vida. "Ens en sortirem. L'aeroport no està mort", conclou.

stats