POLÍTICA LINGÜÍSTICA
Crònica 07/07/2011

Aval acadèmic a la immersió catalana a les escoles

Catedràtics i professors universitaris defensen que el sistema d'immersió lingüística de les escoles catalanes "és l'únic que garanteix la cohesió social i l'aprenentatge de les dues llengües".

Sònia Sánchez
2 min
El bilingüisme millora les capacitats cognitives  dels alumnes, segons diversos estudis.

Barcelona.Catedràtics de psicologia, educació i ciències del llenguatge de diverses universitats catalanes es van unir ahir per desmuntar alguns mites sobre el català a l'escola. Després d'analitzar les dades de diversos estudis disponibles, en van extreure una conclusió principal: el model d'immersió lingüística actual "és l'únic que garanteix la cohesió social i també unes bones competències dels alumnes tant en castellà com en català". Així ho resumia el director de la càtedra de multilingüisme Linguamón-UOC, Miquel Strubell, que ha pilotat la jornada Llengua i Escola a Catalunya: Mites i Realitats.

In formes de l'Institut Nacional d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu, per exemple, detecten "un nivell similar i fins i tot superior de castellà entre els alumnes catalans" en comparació amb els de la resta d'Espanya, amb dades de quart d'ESO de l'any 2000, confirmades per l'informe PISA 2009 a primària. "¿Els alumnes acaben l'escolarització amb dèficits en el coneixement del castellà pel fet d'estudiar en llengua catalana? La resposta és no". Així de rotunda va ser la professora titular de psicologia de la Universitat de Barcelona (UB), Montserrat Cortés, que va fer referència també a alguns estudis dels anys 90, quan en algunes escoles encara no s'aplicava la immersió, i que constaten "un major nivell de castellà en aquelles que feien immersió respecte de les que no en feien".

El professor de la UB Joaquim Arnau va anar més enllà i va comparar el sistema català i els seus resultats amb els d'altres països de l'OCDE, i va concloure que el de Catalunya "és l'únic sistema educatiu en què tots els alumnes surten de l'escola dominant les dues llengües oficials, cosa que no passa ni tan sols a Canadà o a Bèlgica", on tenen també educació bilingüe.

El catedràtic de la Universitat de Girona (UdG) Ignasi Vila advertia, a més, que "si l'escolarització no fos en català" el nivell de castellà es mantindria, però el coneixement del català no, ja que els estudis consta ten que "la variable principal per a un bon aprenentatge del català és l'entorn sociolingüístic", mentre que en el cas del castellà, la principal variable d'èxit escolar és la mateixa que en la resta de matèries: el nivell educatiu dels pares. Els pitjors resultats de "l'escola pública i dels nivells socioeconòmics baixos, en els quals hi ha una major presència de castellanoparlants", no tenen a veure amb la llengua, diu Vila, perquè, segons PISA, "la diferència entre públiques i concertades és mínima si s'elimina el factor de l'estatus socioeconòmic i cultural", el principal causant.

Avantatges del bilingüisme

Els experts van destacar també els "avantatges cognitius" que ofereix el bilingüisme, que poden fins i tot "ajudar a superar la reconeguda influència del nivell socioeconòmic i cultural" sobre l'aprenentatge, segons la professora de la UPF Aurora Bel. Els estudis demostren, diu, que el bilingüisme i també la seva "adquisició precoç" -en el cas dels alumnes acabats d'escolaritzar- dota els estudiants de majors capacitats per adquirir una tercera llengua i també per millorar en altres matèries.

stats