MOBILITAT
Crònica 17/02/2012

Barcelona té un pla B per evitar el caos al transport durant el Mobile

A deu dies de l'inici del Mobile World Congress i sense canvis en l'anunci de vaga a bus i metro, Barcelona busca alternatives per a la mobilitat. El pla B inclou serveis mínims i acords amb taxis i hotels.

Maria Ortega / Laia Forés
2 min
MOBILITAT AMENAÇADA 
 La convocatòria de vaga a TMB ha posat en alerta la mobilitat a Barcelona durant el Mobile World Congress.

BARCELONA.Connexió en transport privat des dels hotels fins al recinte de la Fira, reforç del taxi i itineraris alternatius són algunes de les idees que Barcelona estudia per evitar el col·lapse si, finalment, no s'atura la convocatòria de vaga dels treballadors de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) a bus i metro coincidint amb la celebració del Mobile World Congress a la ciutat. Tot i que l'Ajuntament insisteix que posa tots els esforços en la negociació, ja ha engegat contactes amb la Generalitat, la Fira i els hotelers per traçar les línies d'un pla B que se centra en la garantia dels serveis mínims i la seguretat a la ciutat -tant per als 60.000 visitants que s'esperen a la fira, com per als 1,6 milions de viatges que es fan cada dia en metro i bus-, però també a buscar aliances amb els hotelers i el sector del taxi per facilitar els desplaçaments fins a Montjuïc, segons avançava ahir el primer tinent d'alcalde i president de TMB, Joaquim Forn.

De moment, però, no concreten les actuacions previstes per prevenció. El que tenen clar a l'Ajuntament, tal com van reiterar ahir tant Forn com l'alcalde, Xavier Trias, és que la celebració de la fira i la seva continuïtat a la ciutat no estan amenaçades. Trias va explicar a Brussel·les que fa dies que està en contacte amb els responsables de l'esdeveniment, a qui ha traslladat que l'Ajuntament "té capacitat de reacció" davant d'una vaga de transports públics. No va amagar, això sí, que s'està fent tot el possible perquè els sindicats es facin enrere. "Espero que el seny s'imposi i no es faci la vaga", va dir. També va advertir que no cediran davant les exigències dels treballadors perquè "si cedim una vegada, ens faran una vaga cada any".

Sense negociació

La via negociadora va fer, precisament ahir, un pas enrere. Els representants dels treballadors no es van presentar a les trobades previstes -una per a metro i l'altra per a bus- amb la direcció de l'empresa perquè, com explica Josep Garganté, un dels seus portaveus, no hi havia cap autoritat laboral que mediés. L'empresa, que va considerar una "excusa" aquest argument, va explicar que volia posar sobre la taula la proposta per a un pla de viabilitat de la companyia amb l'horitzó al 2015. L'emplaçament és ara la cita amb les diferents parts que ha convocat el departament de Treball dilluns al matí.

Les exigències dels treballadors continuen invariables: que es compleixi el conveni -i els paguin l'IPC del 2011- i transparència en les xifres. En aquest punt, Forn ja va desvelar ahir que els 23 directius de l'empresa cobren un sou d'uns 100.000 euros anuals, com havien criticat els sindicats, que volen saber també el preu de serveis com el de la televisió del metro.

stats