QUALITAT DE L'AIRE
Crònica 23/03/2011

Barcelona posa setge als cotxes vells

Setge als vehicles vells. L'Ajuntament de Barcelona busca complicitat amb l'Estat per prohibir la circulació de tots els vehicles que superin els límits d'emissions recollits a les normatives europees.

Maria Ortega
3 min
Una furgoneta sortint de la revisió de la ITV, que, si prospera la proposta de l'Ajuntament de Barcelona, podria valorar les emissions de diòxid de nitrogen i de partícules.

Barcelona.Amb l'objectiu de reduir els nivells de contaminació de l'aire que afecten la salut -més enllà dels temuts gasos d'efecte hivernacle-, l'Ajuntament de Barcelona s'ha tret del barret una nova mesura per posar traves a la circulació d'aquells vehicles que emeten un excés de diòxid de nitrogen (NO2) i de partícules PM10 (les de menys de 10 micres). A la llista negra hi ha, d'entrada i sense entrar a valorar casos particulars que puguin tenir condicions de manteniment especials, tots els vehicles de més de deu anys, segons va explicar la regidora de Medi Ambient, Imma Mayol, durant la presentació del pla d'energia, canvi climàtic i qualitat de l'aire Barcelona 2011-2020 , que inclou aquesta mesura - i 107 més- i que divendres s'ha de portar al ple de l'Ajuntament . A la tarda, però, el regidor de Mobilitat, Francesc Narvaéz, es desmarcava de tanta contundència: "La limitació és per nivells d'emissions i no per edat del vehicle" . En tot cas, el pas necessari per tirar endavant aquesta mesura és tenir la complicitat de l'Estat i de la Generalitat, que són els ens que tenen competències per poder desenvolupar una mesura que va molt més enllà de l'àmbit municipal.

D'una banda, Imma Mayol, ja va avançar que instarà el ministeris d'Indústria i Medi Ambient a modificar els criteris que s'avaluen durant la revisió de la ITV per afegir-hi les emissions de diòxid de nitrogen i partícules i evitar que els vehicles que n'emetin per sobre dels límits puguin seguir circulant. De l'altra, demana que s'impulsi un pla de renovació de vehicles (e-Renove) que contribueixi a rejovenir el parc mòbil de Barcelona.

Aquesta mesura afectaria, segons els càlculs municipals, el 3% del total de vehicles que circulen per la ciutat i serviria per reduir en prop del 12% les emissions de diòxid de nitrogen. Unes proporcions que, segons Mayol, "justifiquen de manera clara" la proposta.

Coresponsabilitat amb l'Estat

Amb aquesta petició, a més, Mayol torna la pilota a l'Estat, a qui exigeix "coresponsabilitat" i que posi les mesures necessàries perquè els municipis, "a qui demana tant d'esforç per reduir la contaminació" -en referència a les últimes peticions sobre il·luminació eficient-, puguin tirar endavant noves mesures.

En la primera fase de desplegament d'aquesta iniciativa, l'única que pot fer el consistori sense canvis en les normatives estatals, s'instal·laran als carrers una sèrie de radars ambientals que serviran per detectar aquells vehicles que circulen amb uns nivells d'emissions per sobre dels establerts. Es tracta d'uns sensors amb càmera que funcionaran de manera molt similar als que controlen la velocitat, però que, com va explicar Mayol, "no tenen finalitat recaptatòria, sinó que el que es farà és enviar cartes al conductor perquè sàpiga que ha de renovar o millorar l'estat del vehicle". Aquests sensors ja s'han fet servir per fer la radiografia sobre la qual s'ha dissenyat el pla, que té l'objectiu de reduir un 16% els gasos hivernacle, un 25% les emissions de diòxid de nitrogen, un 41% les partícules de menys de 10 micres i un 9% el consum energètic en els pròxims deu anys. Té un pressupost de 688 milions d'euros, dels quals l'Ajuntament n'assumiria 217.

L'última proposta amb segell Mayol no va trigar a remoure l'oposició. El grup municipal de CiU va titllar, a la tarda, d'improvisació l'anunci i assegurava que és "profundament antisocial perquè castigaria les persones amb menys recursos". Fonts de la conselleria de Territori i Sostenibilitat insistien en el caràcter d'"ocurrència" i en la falta de planificació.

stats