EL DESPLEGAMENT DE L'ALTA VELOCITAT
Crònica 27/07/2011

Barcino troba llum al final del túnel

El govern espanyol es va poder posar ahir finalment la medalla de la finalització amb èxit de la perforació del túnel del TGV pel centre de la ciutat, unes obres que s'han caracteritzat pel risc.

Albert Balanzà
3 min
L'escut de la màquina Deu minuts va trigar Barcino  a tombar l'última làmina  del túnel, al tram final  de Provença, a tocar del carrer Entença i la Model.

Barcelona.Llum i una mica de polseguera més física que política -per la perforació de l'última làmina de ciment que quedava, una mica maquillada per a l'ocasió- és el que va trobar ahir la tuneladora Barcino al carrer Entença amb Provença, al pou d'extracció que hi ha a tocar dels murs de la presó Model. Només un parell de pancartes escrites a mà pels comerciants, una banderola de la plataforma TGV pel litoral i una part del discurs del representant de la Generalitat van ser les notes discordants del final d'un trajecte que semblava, fa mesos, que havia d'ensorrar la Sagrada Família, la Pedrera i mig Eixample.

Molt probablement tocant fusta durant l'any i quatre mesos finals d'obres perquè el subsòl de Barcelona no és fàcil, el ministre de Foment, José Blanco, es va destensar ahir per reivindicar davant d'un centenar d'autoritats que la continuació de la línia d'alta velocitat que va arribar a Sants el 2008 des del sud amb moltes complicacions ja es pot enllaçar fins a la Sagrera.

El pas següent després de l'acte oficial és desmuntar i treure físicament la Barcino en les pròximes setmanes, acabar el túnel i posar en funcionament de manera definitiva l'ampliació fins a la connexió amb Figueres i Perpinyà durant l'any 2012.

Però ahir el dia era dels dirigents socialistes, que, com l'exconseller de Política Territorial Joaquim Nadal, van burxar des de primera hora del matí contra les manifestacions impulsades per CiU recordant a Twitter que "molts opositors seran avui al primer rengle de les autoritats celebrant-ho". Uns quants retuitejos després per part d'altres quadres dirigents del PSC, Blanco, acompanyat per la ministra de Defensa, Carme Chacón, baixava al túnel i es deixava cantar les excel·lències de seguretat del projecte: inspeccions en 535 edificis, reconeixements en més de 3.700 habitatges i control a través de 7.450 dispositius d'auscultació. El vídeo promocional assegurava que l'èxit de la perforació pel centre de Barcelona era la conseqüència d'haver aplicat "el mètode més segur" i que s'havien activat "complexes actuacions" per protegir la Sagrada Família i la Pedrera, com els murs pantalla que van ser mil·limètricament vigilats no només pels tècnics d'Adif sinó pels responsables del temple de Gaudí i per una comissió d'experts internacional.

Blanco, en el seu discurs, va subratllar que l'acabament d'aquest tram suposa un pas decisiu per a l'execució de la línia de l'AVE Barcelona-Figueres i "esvaeix els dubtes injustificats" que havien aparegut en el transcurs de l'obra. "La tuneladora acaba les obres sense cap incidència i respectant en la seva total integritat la Sagrada Família i la Pedrera", va afegir. El ministre recollia així el guant llançat pel secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Damià Calvet, que en el seu torn va demanar que "no es ridiculitzin ni s'estigmatitzin" aquells que van mostrar la seva preocupació pel pas del túnel del TGV pel centre de Barcelona. El representant de la Generalitat també va posar deures al ministre agraint-li el suport al desenvolupament més profund del Corredor Mediterrani. "És el primer a Espanya que vol trencar amb el sistema radial i aposta pel Corredor, però ha de passar de les paraules als fets".

Entre alcaldes

Però en presència de l'exalcalde Jordi Hereu, un dels discursos més esperats era el del nou alcalde, Xavier Trias, que en el seu dia es va oposar radicalment a la perforació. I el dirigent de CiU, que 24 hores abans ja havia dit que assistiria a l'acte oficial precisant que ell ho hauria fet d'una altra manera "més barata", va recordar que ell tenia "una idea diferent" però que, ara com ara, calia "oblidar el passat i mirar el futur" pels beneficis que pot reportar la connexió ferroviària d'alta velocitat amb Europa. Trias, que va subratllar que calia admetre que l'obra s'havia fet sense incidències, va puntualitzar: "Barcelona haurà de continuar fent túnels, vam tenir un accident desgraciat [al Carmel] i és bo que l'obra hagi acabat bé perquè la gent agafi confiança".

stats