MOBILITAT
Crònica 31/12/2011

Bicibox: l'alternativa al Bicing es reforça

L'Àrea Metropolitana està consolidant una opció diferent de mobilitat al Bicing de Barcelona. Es diu Bicibox, un sistema d'aparcament segur de vehicles privats en caixa que ja és present en sis municipis.

Albert Balanzà
3 min
Bicibox: l'alternativa al Bicing es reforça

BARCELONALa Fira Avícola del Prat ha estat aquest pre-Nadal l'original escenari on s'ha presentat el servei de Bicibox, que, desplegat des del mes de juliol en cinc municipis del Baix Llobregat, arribarà així a la sisena ciutat i completarà una xarxa de 69 estacions en total. Aquest sistema d'aparcament de bicicletes privades, ben habitual a tocar d'estacions de tren de països europeus com Holanda i Bèlgica, ha estat l'alternativa triada per l'Àrea Metropolitana de Barcelona per promoure l'ús de la bicicleta després del sonat fracàs de l'anomenat Bicing metropolità, l'Àrea Bicing.

En un moment en què s'estan movent moltes peces al voltant de la xarxa per a bicicletes públiques i privades (la renegociació oberta i l'augment de preus a Barcelona, la suspensió del servei públic en ciutats com Vic i Granollers i l'èxit a Girona i Perpinyà, l'eliminació del carril bici a Castelldefels...), el Bicibox s'ha estès a Sant Joan Despí (19 estacions des del juliol), Cornellà (11 estacions des del setembre) i Sant Boi (16 estacions també des del setembre). Al novembre Esplugues de Llobregat va afegir-se tímidament al projecte amb vuit estacions i Sant Just Desvern i el Prat han fet públics els serveis de Bicibox amb cinc i deu estacions, respectivament.

Un dels directius d'Icnita i responsable del projecte Bicibox, Joan Maria Cassany, va assegurar en l'última edició del Market Place Mobilitat, celebrat a Esade a finals de setembre, que l'objectiu a mitjà termini era arribar als 200 punts i quasi 3.000 espais d'aparcament múltiple (cada caixa té catorze forats per tancar la bicicleta de manera automàtica i l'usuari pot tancar-la un màxim de 12 hores seguides amb un cost de 35 euros anuals). El que fa tres mesos semblava una utopia, amb la suma dels nous municipis ja ha superat el terç de la previsió i té previst arribar a les 200 caixes d'aparcament amb la llista confirmada de les noves incorporacions de Badalona, Castelldefels, Gavà, l'Hospitalet de Llobregat, Montcada i Reixac, Montgat, Sant Adrià de Besòs, Sant Feliu de Llobregat i Viladecans.

El Bicibox ha esclatat a l'àrea metropolitana com a alternativa al Bicing, però els primers passos els va fer a Barcelona, concretament amb una idea nascuda al barri de Gràcia, quan el pla de mobilitat del districte va preveure una caixa d'aparcament de bicicletes privades davant del popular mercat de l'Abaceria. Res d'allò va acabar fent-se i el que va donar la clau de volta al Bicibox, de fet, va ser el fallit concurs sobre el Bicing metropolità que el març del 2010 va quedar desert. De les dues úniques empreses que s'hi van presentar, la catalana Pedalant Mous el Món i la canadenca Public Bike System (associada amb la vallesana Marfina Bus), una no complia els requisits per explotar el servei i l'altra només havia fet una oferta per implantar el Bicing en quatre municipis dels onze previstos.

El fre de Clear Channel

Aquell concurs ja va arribar tocat de mort a la fase adjudicatòria perquè no s'hi va mostrar interessada Clear Channel, l'empresa que gestiona el servei a Barcelona ciutat i l'única que podia garantir un mateix sistema de connexió i extensió del servei a tota l'àrea metropolitana. Clear Channel, multinacional que integra altres empreses filials que treballen a Barcelona, com la promotora de concerts Live Nation (que en el seu dia va ser elegida com a adjudicatària provisional del 49% de l'Estadi Olímpic en un altre procés fallit), opera en deu ciutats europees el sistema de bicicleta compartida, però en l'entorn català només ha assumit el servei del Bicing de Barcelona i del Bip-bip de Perpinyà. Fonts de l'Àrea Metropolitana asseguren que el Bicibox té ara més futur que l'Àrea Bicing.

stats