TRANSPORT PÚBLIC
Crònica 23/08/2011

El Bicing confia en la publicitat per reduir costos

L'Ajuntament de Barcelona busca maneres de rebaixar els 15 milions d'euros anuals que paga pel Bicing. La més ben situada: la inserció de publicitat. Una idea molt criticada per l'equip de govern anterior.

Maria Ortega
2 min
Un dels 119.000 usuaris que té actualment el servei de Bicing baixant pel passeig de Gràcia de Barcelona.

Barcelona.En època dura de retallades i amb serveis bàsics a la corda fluixa, els quinze milions d'euros que l'Ajuntament de Barcelona paga cada any a l'empresa concessionària Clear Channel pel servei de Bicing s'han evidenciat com una llosa insostenible. L'equip de govern de la ciutat ja va anunciar en campanya electoral que es prendrien mesures per reduir aquesta factura i per millorar, en paral·lel, la qualitat d'un servei que no es corresponia amb el preu que se'n pagava. Després d'una pausa obligada al servei per introduir-hi un nou sistema informàtic, l'alcaldessa accidental de la ciutat, Sònia Recasens, ja va donar ahir les primeres pistes de per on anirà la rendibilització del Bicing, que ha d'anar "de bracet" de les millores per als usuaris. El primer front obert és el de la publicitat.

En aquests moments l'Ajuntament de Barcelona està estudiant els beneficis que podria associar l'entrada d'un anunciant o més en bicicletes i estacions. És una idea que fa temps que es rumoreja tenint en compte que la multinacional Clear Channel, que gestiona el servei, es dedica als suports publicitaris. Tot i que encara no és una decisió en ferm, Recasens ja va indicar ahir que aquesta opció té força més números que la que es va posar sobre la taula en un primer moment: l'obertura del Bicing als turistes. Segons l'alcaldessa accidental, permetre que els estrangers que visiten la ciutat també tinguin la seva targeta de Bicing comportaria algunes "complicacions" associades, com ara haver de multiplicar el nombre de bicicletes en temporada d'estiu, assumir el risc de tenir a la ciutat conductors que desconeixen la manera de circular-hi i també el problema d'entrar en competència amb les empreses especialitzades en el lloguer de bicicletes a turistes i, fins i tot, amb els guies.

Tres milions en quotes

Per tot això, a hores d'ara, la inserció publicitària -sense concretar encara perfils d'anunciants, tot i excloure'n, per llei, alcohol i tabac- es postula com la solució més a l'abast del consistori a l'hora de començar a posar fre a una despesa que la mateixa Recasens titllava ahir d'"excessiva". De fet, el cost que genera el servei municipal de bicicletes de Barcelona és de 18 milions d'euros, 3 del quals se sufraguen amb les quotes dels abonats i els 15 restants passen a la factura de l'Ajuntament.

La idea d'introduir publicitat al Bicing o de, fins i tot, obrir-lo als turistes, ja va encendre el debat Hereu-Trias durant la campanya electoral, quan el llavors alcalde acusava Trias de voler-se "carregar" el servei i opinava que l'impuls econòmic que podia suposar l'entrada d'anunciants a les bicicletes no era significatiu.

El que no sembla, ara per ara, prioritari és un canvi d'empresa concessionària. L'Ajuntament té contracte amb Clear Channel fins al pròxim 2017 i ahir Recasens es va limitar a assegurar que el consistori està sent "molt exigent" amb l'empresa i que vol veure "canvis signficatius". Pel que fa a la resta: "El temps ho dirà".

stats