MOBILITAT
Crònica 14/12/2011

El Bicing es dispara fins als 44 euros i inclourà una assegurança

L'abonament del Bicing s'encarirà nou euros el 2012, però inclourà una assegurança. Amb aquesta nova pujada, que situa el preu anual en 44 euros, els usuaris passaran a pagar 20 euros més que el 2007.

Maria Ortega
2 min
BICING, UN TRANPORT CONSOLIDAT Els servei públic de bicicletes de Barcelona va començar a funcionar el mes de març del 2007 i actualment té prop de 120.000 usuaris que, segons l'Ajuntament, han regularitzat el seu ús. El problema municipal, però, continua sent trobar  la manera d'abaratir el cost del servei.

BARCELONA.Els sis euros que costava l'abonament anual del Bicing en la promoció de llançament del servei, el 2007, ja són història. A mitjans d'aquell mateix any, el preu va arribar als 24 euros i de cara al 2012 serà vint euros més car. L'Ajuntament de Barcelona ha previst que el preu que paguen els usuaris pel servei s'encareixi, com ja va passar l'any passat, cinc euros. Però a aquesta quantitat s'hi han de sumar els quatre euros que cada usuari haurà de destinar a una assegurança que cobrirà els danys propis, a tercers i la defensa legal, tal com havia suggerit en diverses ocasions la Síndic de Greuges de Barcelona, Maria Assumpció Vilà. El preu de l'abonament, doncs, s'encarirà en total nou euros respecte del 2011 i passarà a ser de 44 euros (un 25% de pujada).

L'assegurança contractada, que s'acompanyarà de l'obertura d'un registre de matrícules de bicicletes per tenir-les més controlades, cobreix els usuaris amb 15.000 euros en cas de mort i amb 30.000 en cas d'incapacitat permanent. Els danys a tercers tenen una cobertura límit de fins a 6 milions amb una franquícia de 300 euros.

25% del cost

La segona tinent d'alcalde de Barcelona, Sònia Recasens, que ahir va donar a conèixer els preus públics previstos per a l'any que ve, va voler contextualitzar la pujada de tarifes concretant que en el cas del Bicing els "usuaris estaven pagant el 21% del total del cost del servei, mentre que en els altres mitjans de transport públic n'assumeixen prop del 40%". Amb la pujada, els usuaris pagaran el 25% del cost -el 23% si es descompten els euros que es destinen directament a sufragar l'assegurança-. Lluny, encara, del 40% cap al qual segons Recasens s'ha de tendir.

L'increment de l'abonament previst suposarà un estalvi de mig milió d'euros per a les arques municipals. El cost del servei, però, continua sent "insostenible" per a l'Ajuntament, que actualment paga 13,5 milions d'euros a l'any pel Bicing. De cara al 2012 i tenint en compte la pujada de l'abonament, el cost serà de 13 milions d'euros i el consistori confia a reduir-lo més amb la introducció de publicitat a les bicicletes. Una via que, segons Recasens, està "molt avançada".

En el que va d'any, Recasens apunta que ja s'ha aconseguit una rebaixa de costos de 350.000 euros al Bicing, però que cal seguir estirant el fil per reduir més aquesta xifra. Després del boom inicial, ara el servei s'ha estabilitzat amb uns 120.000 usuaris i l'equip de govern descarta, de moment, la possibilitat d'obrir-lo als turistes. Sí que estudia bonifcar els usuaris que en fan més ús.

stats