PRIVATITZACIÓ DEL GESTOR AEROPORTUARI
Crònica 07/04/2011

Blanco vol que Aena surti a borsa

El ministre de Foment vol que Aena deixi de tenir pèrdues i farà el que sigui per aconseguir-ho. El 49% d'Aena podria sortir a la borsa o ser adquirit per inversors institucionals. La gestió del Prat es licitarà a finals d'any.

Miquel Codolar
2 min
Blanco va comparèixer al Congrés per explicar la privatització parcial d'Aena i presentar noves mesures d'estalvi energètic.

Madrid.El ministre de Foment, José Blanco, analitza "diversos escenaris" per vendre al sector privat fins al 49% del gestor aeroportuari Aena. La meta del ministre és "garantir el màxim valor per a l'empresa". Per aconseguir-ho encara està estudiant els percentatges que Aena ha de posar al mercat en cada moment.

Els escenaris valorats són diversos. Blanco ha explicat que es podria col·locar un determinat percentatge d'Aena a inversors institucionals com a fons internacionals d'inversió en infraestructures. I ha obert també la possibilitat que Aena surti a la borsa "si les condicions del mercat i de la companyia ho aconsellen". Ha acabat aquesta reflexió indicant que es tracta que "l'entrada de la participació privada es produeixi maximitzant, en cada moment, l'interès general".

El ministre va explicar en la seva compareixença a la comissió de Foment del Congrés que, a finals d'aquesta setmana, començarà la segona fase del procés de presentació d'ofertes per a l'explotació dels serveis de control de torre després de la seva liberalització per part de les empreses seleccionades en tretze torres, entre les quals hi ha la de Sabadell, la de València, la d'Alacant i la d'Eivissa.

Va explicar que preveu que els primers proveïdors de serveis facin les tasques de control a principis del 2012. Blanco va anunciar com s'ho farà per tenir a tothom content als aeroports. El primer objectiu és privatitzar-ne la gestió per fer diners, tot i que digui que l'objectiu no és recaptatori. El segon és mantenir-ne una presència "determinant" des de les autonomies i els ajuntaments, tal com va aprovar el Congrés. La solució escollida és senzilla. Hi haurà una societat filial tant al Prat com a Barajas. Les societats gestores es crearan el segon semestre d'enguany amb un capital totalment públic per garantir la vigència de l'actual conveni col·lectiu. Aena en licitarà a finals d'any "un percentatge majoritari" i el soci privat es farà càrrec íntegrament de la gestió.

Les societats "de seguiment" són perquè les autonomies i els ajuntaments tinguin una presència determinant en el seguiment de la gestió. El que Blanco no va explicar va ser quina relació s'establirà entre les dues societats en cada aeroport.

stats