INFRAESTRUCTURES
Crònica 26/03/2012

Castelló: l'aeroport on volen falcons en lloc d'avions

Un any després d'haver-se inaugurat, l'aeroport de Castelló no ha vist aterrar cap avió. La falta de permisos i d'interès comercial fa impossible fixar una data per a l'inici de l'activitat.

Salvador Almenar
2 min
Castelló: l'aeroport on volen falcons en lloc d'avions

VALÈNCIAAvui fa just un any i un dia el llavors president de la Diputació de Castelló complia un somni. Carlos Fabra inaugurava l'únic aeroport de la província dies abans d'abandonar la primera línia de la política. Fabra i Francisco Camps es van regalar un bany de masses entre centenars de castellonencs que els agraïen l'obra. Dotze mesos després, Camps i Fabra no hi són, i l'aeroport continua sense funcionar.

El dia de la inauguració ja se sabia que els avions trigarien a volar-hi, però la proximitat de la campanya i la insistència de Fabra van impedir que l'acte es retardés. Fabra se'n sentia amo i artífex, i així ho va fer veure als seus néts davant de les càmeres: "T'agrada l'aeroport de l'avi?". No menys comentada va ser la resposta de l'actual president d'Aerocas -l'empresa pública que gestiona l'aeroport- a les crítiques per la inauguració abans de tenir els permisos aeroportuaris. Fabra va dir que "no havien entès res" perquè, sense avions, qualsevol ciutadà podria "visitar la terminal o caminar per les pistes d'aterratge".

L'aeroport segueix inoperatiu, Aena encara no ha concedit els permisos perquè de les seves pistes se'n puguin enlairar avions. L'última data fixada era l'abril, però aquest cop tampoc es compliran els terminis perquè cal reconstruir la zona de gir de la pista, més petita del que marca la llei. De moment, encara no han començat les obres.

A aquest fet s'hi afegeix que l'aeroport no compta amb un gestor que faci un dels treballs fonamentals: buscar operadors que vulgui establir rutes amb Castelló. La crisi econòmica i la proximitat de l'aeroport de València fa que la instal·lació de Castelló no hagi aconseguit despertar un gran interès comercial.

200 milions de cost i sense vols

La inauguració sense avions s'hauria quedat en una anècdota si l'aeroport no hagués suposat ja un cost de 200 milions d'euros per als valencians. Construir-lo va valer una mica més de 155 milions i, d'ençà que es va inaugurar, s'han anat sumant grans xifres per serveis aparentment poc necessaris. Per la publicitat de l'aeroport es van gastar 30 milions d'euros, en el servei de seguretat se n'hi han invertit cinc, el director té un sou anual de 108.000 euros, cada mes es paguen més de 7.000 euros de llum i el cost anual del manteniment puja als 35 milions.

Però si una xifra ha causat estupor són els 456.521 euros que es paguen pel servei de control de fauna, desallotjament d'aus i de fauna terrestre que puguin suposar un perill per al vol de les aeronaus i les instal·lacions, amb vuit fures i sengles falcons per garantir el funcionament normal de l'aeroport. Un servei necessari si a les pistes hi aterressin avions. Ara bé, un any i un dia després, els falcons són els únics que sobrevolen l'aeroport.

stats