MOBILITAT
Crònica 16/07/2011

Catalunya també té el seu Pas de l'Estret

Els Mossos d'Esquadra també tenen el seu operatiu del Pas de l'Estret. Mig milió de vehicles, sovint amb excés de càrrega, creuen Catalunya aquest estiu amb destinació al nord d'Àfrica.

C.a.
3 min
Amb la casa al damunt Els Mossos d'Esquadra pesen els vehicles que circulen molt carregats per comprovar que no superin el pes màxim autoritzat.

BARCELONA.Els Mossos d'Esquadra han començat aquesta setmana el dispositiu de control dels vehicles de magribins que viatgen per l'autopista AP-7 durant l'estiu. L'operatiu Pas de l'Estret té l'objectiu de garantir la seguretat de tots els cotxes que circulen per aquesta via en destinació al nord de l'Àfrica. Els agents controlen les conductes que són perilloses per a la conducció, com acumular moltes hores conduint o l'excés de pes als vehicles, tant d'equipatge com de persones. A més, els Mossos també supervisen que els cotxes estiguin equipats amb els corresponents sistemes de seguretat, com els cinturons de seguretat i les cadiretes infantils. L'objectiu és impedir infraccions i evitar accidents.

La primera part del dispositiu Pas de l'Estret, la fase preventiva, s'ha fet durant aquestes últimes setmanes duent a terme xerrades i contactes amb grups de persones que viatgen pel Corredor Mediterrani fins al nord de l'Àfrica. La segona fase operativa es desenvolupa a partir d'aquest cap de setmana amb controls de seguretat dels Mossos d'Esquadra en diferents punts de l'autopista AP-7, des de la Jonquera fins a les Cases d'Alcanar. El Pas de l'Estret durarà fins al 2 de setembre, ja que són els mesos en què el degoteig de vehicles que viatgen fins al continent africà és constant.

El cap de l'Àrea Regional de Trànsit dels Mossos d'Esquadra de Girona, Pedro Castrejón, explica que aquest operatiu pretén garantir el control dels vehicles de magribins i que la prioritat és supervisar les conductes que poden ser perilloses per a la conducció. L'any passat, en aquest mateix dispositiu, els Mossos van controlar 178 vehicles, dels quals en van pesar 93. D'aquests, cinc van ser denunciats perquè no duien cadiretes infantils, tres perquè no duien el cinturó de seguretat i dos perquè la càrrega no estava ben subjectada.

Aquest any, durant les primeres hores del dispositiu, els agents van aturar 25 vehicles, dels quals 3 duien infants sense la cadireta i sis més tenien deficiències tècniques. Cinc vehicles circulaven amb excés de pes, dos dels quals van ser denunciats per portar més de 1.000 quilos d'excés de pes al cotxe. Un d'aquests infractors és en Khalid, que havia sortit de Grècia i es dirigia a Casablanca. Aquest conductor denunciava que ha passat els controls d'Itàlia i de França sense problemes, i que quan va arribar a Catalunya es va trobar que no el deixaven seguir amb la càrrega que duia. "Només hi ha problemes aquí", es lamentava. Una denúncia que també repeteixen altres conductors, que qualifiquen de massa "durs" els controls que es fan a les autopistes catalanes.

Material immobilitzat

Els vehicles que porten un excés de pes s'han d'aturar a descarregar la càrrega de més. Aquestes persones tenen fins a les vuit del vespre del mateix dia per recollir la càrrega amb un altre vehicle, o bé se'ls guarden les coses durant un mes i les poden recollir quan tornen de les vacances al seu país.

En aquest operatiu també hi participen una cinquantena de membres voluntaris de la Creu Roja que ofereixen un suport complementari als viatgers, com ara el servei de mediació i traducció (àrab-francès-català-castellà).

El cap d'emergències d'aquesta entitat benèfica a Girona, Rafael Brosa, assegura que a més d'oferir assistència sanitària per aquelles persones que ho necessiten, també duen a terme una orientació social explicant als viatgers com s'ha de circular pel Corredor Mediterrani, a més de cuidar els nens mentre els seus pares estan passant el control dels Mossos d'Esquadra.

stats