INFRAESTRUCTURES
Crònica 10/02/2012

Cimera Foment-Govern després de cinc xocs en un any a Rodalies

Un nou accident amb ferits a Rodalies, el cinquè en l'últim any, ha forçat per dimarts vinent una cimera urgent entre Foment i la Generalitat. Deu persones van patir ferides ahir en un xoc a Mataró.

Albert Calls
2 min
L'ACCIDENT FERROVIARI MÉS GREU DE L'ÚLTIM ANY
 El comboi de Rodalies, procedent de Molins de Rei i que acabava el recorregut a Mataró, circulava amb mig centenar de viatgers quan en la maniobra d'estacionament va impactar violentament contra el topall que hi ha al final de la via.  La cabina va quedar destrossada i el maquinista va haver de ser rescatat d'entre la ferralla.

MATARÓ.La ministra de Foment, Ana Pastor, viatjarà dimarts a Barcelona per reunir-se amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, amb un únic punt a l'ordre del dia: l'onada d'accidents a la xarxa de Rodalies a Catalunya. Recoder ja va avançar ahir que exigirà a Pastor que inverteixi els 4.000 milions promesos per a la xarxa ferroviària, "que és segura, però pateix d'estrès", i que modifiqui la llei per poder obrir l'explotació de les línies de Rodalies a altres companyies. En l'últim any hi ha hagut cinc xocs amb ferits, el darrer dels quals ahir a l'estació de Mataró, quan un comboi va xocar contra el topall de formigó que hi ha al final de la via. Deu persones van resultar ferides, una de les quals -el maquinista- estava en estat greu.

L'accident va tornar a posar sobre la taula l'estat de la xarxa de Rodalies i l'incompliment de les inversions pactades amb l'Estat. De moment es desconeixen les causes de l'accident d'ahir, més enllà d'un evident excés de velocitat que va provocar que el tren impactés contra el topall. L'alcalde de Mataró, Joan Mora, va assegurar: "Se'ns està acabant la paciència perquè els usuaris de Rodalies, ja sigui per errades tècniques o humanes, o per l'estat de les infraestructures, hem patit tres accidents i això no pot ser". "Els usuaris ens hem de sentir segurs", va afegir.

En aquesta ocasió, la pressió a l'Estat també va arribar des de la direcció general de Protecció Civil de la Generalitat, que va demanar a Renfe i Adif una relació exhaustiva de les investigacions obertes arran dels últims accidents ferroviaris al país, així com explicacions sobre les mesures adoptades des d'aleshores per evitar que es repeteixin sinistres semblants.

La ministra de Foment, Ana Pastor, ja va avançar ahir que el seu ministeri investiga les circumstàncies del "lamentable accident" de Rodalies a Mataró. Pastor, que va desitjar una "recuperació ràpida" a tots els ferits, va assegurar que el govern espanyol "ja ha adoptat decisions", que no va voler especificar. Segons la ministra, la comissió d'accidents i incidents ja ha començat les tasques per esbrinar les causes de l'accident i va apuntar que espera "fer tot el possible perquè accidents com aquest no es tornin a produir".

El director de Rodalies a Catalunya, Miquel Ángel Remacha, va dir ahir que espera que el registre del tren permeti saber les claus de l'accident: "Es grava la velocitat i el moment d'activació de tots els elements, com el fre, i fins que no tinguem això no es podran establir totes les causes". Remacha, però, considera una "evidència" que el tren circulava a una velocitat "inadequada" en el moment d'entrar a l'estació. El maquinista acumulava una experiència de deu anys.

stats