INFRAESTRUCTURES
Crònica 17/02/2012

Clam polític, civil i econòmic per prioritzar el corredor mediterrani

Governs, societat civil i teixit empresarial s'oposen a la decisió de l'Estat de reactivar el corredor central. El lobi Ferrmed presentarà a Foment un informe de rendibilitat del corredor mediterrani.

Sònia Sánchez
2 min
Treballs de construcció del corredor mediterrani a l'alçada de la plataforma de Cambrils.

BARCELONA.La ministra de Foment, Ana Pastor, ha obert la caixa dels trons en tornar a posar sobre la taula el corredor central transpirinenc perquè formi part de la Xarxa Transeuropea de Transport, una opció que la Comissió Europea (CE) ja va descartar l'octubre de l'any passat. Els governs català i valencià, a més de partits polítics com el mateix PP de Catalunya, van sortir ahir en defensa del corredor mediterrani. En van destacar que és l'opció amb més rendibilitat econòmica. L'associació civicoempresarial Ferrmed, nascuda com a lobi per defensar l'opció mediterrània, prepara un informe que presentarà a Pastor a l'abril, per posar xifres i terminis a aquesta rendibilitat.

Prioritats 2012-2015

L'informe, que s'està acabant d'enllestir, aposta per iniciar aquest 2012 la construcció d'un tercer carril en la línia ferroviària convencional que va cap al sud des de Portbou, perquè arribi a Tarragona el 2013, a València el 2014 i a Cartagena el 2015. Alhora també proposa construir apartadors de fins a 750 metres de llargada a les estacions, on puguin romandre trens de mercaderies més llargs per deixar pas als de passatgers (ara són de fins a 500 metres), a més de millorar els accesos als ports de Barcelona, Tarragona i Alacant, i les connexions amb polígons industrials. Aquest pla amb horitzó al 2015 costaria uns 3.000 milions d'euros. "La travessia central costaria 12.000 milions", va apuntar el secretari general de Ferrmed, Joan Amorós, que ahir va insistir en la rendibilitat econòmica més gran de l'opció mediterrània.

En la mateixa línia, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, també va remarcar que reactivar el corredor central va en contra del discurs d'austeritat mantingut fins ara pel govern del PP, i ho va atribuir a la pressió "irada" -va afirmar- que ha exercit l'executiu popular d'Aragó des que Europa va descartar l'eix central. "La ministra vol quedar bé amb tothom. Li recomano que no vagi per aquesta via perquè prendrà mal", va advertir Recoder. També els alcaldes de Barcelona i Tarragona van carregar contra l'aposta de Pastor per tornar a proposar l'eix central a la CE.

Però el clam per prioritzar el corredor mediterrani va arribar de les mateixes files del PP, començant pel president del govern valencià, Alberto Fabra, que va anunciar que ho plantejaria a la seva reunió amb Mariano Rajoy el 28 de febrer.

stats