ESTAFES I DELICTES
Crònica 19/02/2012

Creixen els robatoris de maquinària per enviar-la a països emergents

Augmenten les denúncies pel robatori d'excavadores. El material viatja per carretera fins a Europa de l'Est o per mar cap a Àsia, a països on la construcció, a diferència d'aquí, és un negoci en expansió.

Anna Punsí
2 min
Eines que utilitzen els delinqüents per repicar el nou número de bastidor en els cotxes robats i fer-los desaparèixer del mapa.  El Lamborghini recuperat pels Mossos i que s'havia venut amb l'estafa del lísing.

SABADELL.Els lladres actuen el cap de setmana, sobretot els divendres a la nit, quan tenen màniga ampla per treballar sense presses. Quan el propietari s'adona, el dilluns, que li ha desaparegut la maquinària del pati, les excavadores ja fa hores que han passat la frontera amb França. "Quan arriben les denúncies, els delinqüents i el material ja són a Itàlia", explica el cap de la unitat central de tràfic il·lícit de vehicles dels Mossos, Pere Barcons. Hi ha un "degoteig" de casos que s'atribueix a la falta de maquinària d'alguns països emergents, que ara viuen el seu particular boom urbanístic. Precisament, els agents de la unitat acaben d'encetar una investigació contra una xarxa que es dedica a robar material pesant. Fa 8 mesos, en l'operació Guadiana van detenir 12 persones que es dedicaven a robar excavadores de més de 70 tones per enviar-les al Pakistan. L'organització havia embarcat 8 contenidors al port de Barcelona amb màquines robades mig desmuntades, valorades en 1,8 milions d'euros. El robatori de camions també és freqüent per transportar material sostret, com ara el coure.

Lamborghini de 150.000 euros

A la plaça d'aparcament 97 del complex central dels Mossos a Sabadell, un vistós cotxe de carreres de color blanc i negre acumula un dit de pols. Una ànima càndida en va pagar 150.000 euros sense saber que l'estaven estafant. El venedor l'havia aconseguit amb documentació falsa a través d'una empresa de lísing, a qui mai ningú va pagar ni un euro.

La companyia va presentar una reclamació contra l'actual propietari, que es va quedar sense cotxe ni diners. Qui hi ha al darrere? "Delinqüents que no s'embruten les mans", assegura Barcons. "Són delictes de tinta. Només falsifiquen la documentació i blanquegen diners".

Aquest tipus d'estafes amb vehicles procedents d'Itàlia i Romania han anat a més, segons la policia, així com els robatoris de cotxes i motos. El marge de benefici és potent. Comptant despeses de transport i intermediaris, poden portar fins al Marroc per només 3.000 euros un 4x4 de gamma alta valorat en uns 90.000 euros. Aquest pastís se'l reparteixen dos tipus d'organitzacions criminals: les que es mouen per Europa de l'Est i les que baixen vehicles sostrets cap al nord d'Àfrica.

Les primeres compten amb experts en electrònica, informàtica, serrallers i un cap visible que reparteix joc i controla els diners. Les altres són menys professionals. Amb pocs miraments passen els vehicles per la frontera sense canviar-ne el número de bastidor, 17 dígits que donen nom i cognoms a cada turisme. Les bandes especialitzades clonen els cotxes per fer desaparèixer el vehicle robat del mapa.

Llimen el número original gravat al xassís i sobre documents deixa d'existir. Després, martell en mà, li donen una altra identitat repicant-hi amb cura un codi nou. "És el número d'un altre vehicle de la mateixa marca i model a qui roben la documentació", diu Barcons. L'objectiu és provar que actuen com a grup criminal perquè si no és només un delicte de robatori castigat amb penes irrisòries.

stats