TURISME
Crònica 29/12/2011

Creuers del Port s'adjudica una terminal a Singapur

Creuers del Port de Barcelona guanya la gestió de la nova terminal de creuers de Singapur de bracet del grup local SATS. La ciutat estat asiàtica es fixa així en el model d'èxit de la capital catalana.

Ignasi Pujol
2 min
Una de les terminals que l'empresa Creuers del Port de Barcelona gestiona a la infraestructura de la capital catalana.

BARCELONABarcelona exporta el seu model d'èxit en la gestió de terminals de creuers. L'empresa Creuers del Port de Barcelona acaba d'adjudicar-se la nova terminal internacional de creuers de Singapur en aliança amb el grup local Singapore Airport Terminal Services (SATS).

Les dues companyies han creat la societat SATS - Creuers Cruise Services (amb un capital inicial de 3,5 milions d'euros), participada en un 60% per l'operador del sud-est asiàtic i en un 40% per la firma catalana. Aquesta nova empresa gestionarà la terminal de Singapur durant un període de deu anys, ampliable a cinc anys més, en règim de concessió. L'entitat adjudicatària ha estat el Singapore Tourism Board.

La futura instal·lació començarà a operar previsiblement a mitjans del 2012 i estarà ubicada a la marina sud del port de la ciutat estat asiàtica.

Es tracta de la primera concessió internacional de Creuers del Port de Barcelona, empresa participada en un 20% pel Port de Barcelona. La resta d'accionistes són el grup consignatari Vapores Suardiaz, Acciona Transmediterránea i Aldeasa.

La companyia va néixer l'any 1999 de la voluntat del Port de Barcelona de privatitzar l'activitat de creuers. Actualment Creuers del Port gestiona cinc terminals de creuers a Barcelona i posseeix el 80% de Cruceros Málaga, l'operador que explota les dues terminals de creueristes del port andalús. L'empresa catalana, dirigida per Carles Domingo, feia temps que planejava el seu salt internacional i el 2008 ja havia mostrat interès a gestionar alguna terminal al Carib.

Lideratge al Mediterrani

Creuers del Port és el primer operador de terminals de creuers d'Europa. No en va, Barcelona s'ha convertit en pocs anys en el quart port de creuers del món -només per darrere dels tres principals ports de Florida: Miami, Everglades i Canaveral- i líder indiscutible de la Mediterrània.

L'Autoritat Portuària de Barcelona (APB) preveu acabar l'any amb 2,6 milions de creueristes i prop de 900 escales de vaixells. L'acord amb SATS persegueix "consolidar Singapur com a principal hub [centre de connexió] regional de creuers, així com a primer port base del sud-est asiàtic", segons Carles Domingo.

El port de Singapur va rebre l'any passat un milió de creueristes. Es considera que l'Àsia té un gran potencial de creixement en el mercat dels creuers, ja que només representa el 9% de la quota mundial.

El nou soci de Creuers del Port té com a principal accionista, amb el 43,26% del capital, Venezio Investments, societat subsidiària de Temasek, el fons sobirà del govern de Singapur i un dels vehicles inversors més poderosos del món. Entre les seves inversions estrella hi ha Singapore Airlines, Bank of China i el gegant de les telecomunicacions Singtel. Les participacions de Temasek estan valorades en 113.990 milions d'euros.

Creuers del Port de Barcelona té com a clients els principals operadors del negoci dels creuers, com el grup nord-americà Carnival, Royal Caribbean, MSC Cruises i Norwegian Cruise Lines.

SATS, amb una experiència de seixanta anys en el negoci dels serveis aeroportuaris (handling , càtering, gestió d'equipatges, seguretat i neteja), té acords de col·laboració amb les companyies Star Cruises i Royal Caribbean per facturar als creueristes que passen per l'aeroport de Changi, una iniciativa similar a la del port de Barcelona amb l'aeroport del Prat.

stats