AUTOMÒBIL
Crònica 28/11/2011

Doga fabricarà els seus eixugaparabrises a Rússia

El fabricant de components per a l'automòbil Doga segueix els passos dels seus clients a l'estranger. D'aquí uns mesos produirà en una nova fàbrica a Rússia peces per a les marques Lada, Gaz, GM i Ford.

Elena Freixa
2 min
La façana de la nau industrial que Doga manté  a Abrera, a prop de la planta de Seat.

BARCELONA.El fabricant català d'eixugaparabrises Doga entra a Rússia de bracet de dos socis: el productor local Avtocom i l'empresa basca Cie Automotive. D'aquí uns mesos ja estarà en marxa una nova planta, que en una primera fase muntarà les peces de Doga per al mercat rus i a partir del 2013 tindrà producció pròpia. Doga té el 25% de la nova companyia, DAC, i participa en el projecte com a soci tecnològic, segons va explicar a l'ARA el director general, Toni Costa.

L'entrada al mercat rus, va afegir Costa, serà un pas important en l'estratègia engegada fa anys d'orientar l'activitat a l'exterior. Dels 105 milions d'euros que Doga va facturar el 2010, un 75% provenia de les vendes fora del mercat espanyol. "El mercat interior representa molt poc per a nosaltres i, en canvi, ens refiem més dels Estats Units, l'Àsia i Amèrica del Sud", va explicar. En el cas de la Xina, per exemple, el creixement anual supera el 50% des que hi va arribar el 2007.

La innovació tecnològica és un dels secrets per anar creixent i afrontar la competència ferotge en països com el gegant asiàtic. El centre tècnic de Doga, igual que la seu central de l'empresa, estan situats a Abrera i tots els dissenys de nous productes es conceben des de Catalunya. El projecte rus servirà per abastir la indústria automobilística local amb fabricants com Lada, Gaz, GM i Ford com a clients, entre d'altres. A part de les grans marques, els productes Doga també s'orienten a vehicles d'obra civil, camions i autobusos.

Segons Costa, l'Índia podria ser un dels propers objectius de l'expansió de Doga, tot i que el projecte d'estudi encara es troba en una fase molt incipient. Les perspectives de creixement d'aquest país i l'activitat constructora que arrossegarà els pròxims anys són una bona oportunitat. Malgrat que la història de Doga es remunta al 1958 i la seva activitat és coneguda dins del sector de l'automoció, últimament el seu nom ha aparegut als mitjans relacionada a la planta de Derbi a Martorelles. Quan a principis d'any el grup Piaggio va anunciar que volia tancar-la, Doga va posar damunt la taula una oferta per donar continuïtat a les instal·lacions.

El projecte, ara per ara, està en un compàs d'espera, ja que sembla que últimament Derbi s'està replantejant el seu futur a Catalunya. El director de Doga, però, no té pressa. "Si finalment Derbi s'ho repensa i es queda a Martorelles serà una boníssima notícia", assegura.

La idea en què Doga continua treballant és un projecte per produir vehicles elèctrics de dues i quadre rodes a Martorelles. La pilota, però, és a la teulada de Derbi, que sembla que ara estudia l'opció de marxar o bé deixar a Catalunya la producció de components de motocicletes que també volia deslocalitzar cap a Itàlia el juny.

stats